Az államfő különösen a Peugeot - Citroën cégcsoportra dühös, melyet név szerint is megemlített, és amelyről azt mondta: "tőlük érkezik a legtöbb előnyugdíjazási kérelem, miközben sorra telepítik külföldre az üzemeiket". Majd hozzátette: "ez megengedhetetlen, valójában gépkocsi importáló országgá váltunk".
Nicolas Sarkozy nem egészen egy hete, a kormány 26 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomagjának meghirdetésekor figyelmeztetett először: az állam mindenre kész, hogy az aktív lakosság 10 százalékát foglalkoztató autóipart megmentse, de a segítségnek feltételei lesznek. Az egyik legfontosabb kikötés pedig az volt, hogy a gyártók abbahagyják termelésük külföldre telepítését.
Az elnöki beszédre azonban semmilyen érdemi reakció nem érkezett a gépkocsigyártó cégektől, sőt, két nappal annak elhangzása után a Peugeot - Citroën vezetése bejelentette: december 12-én újabb kényszerpihenőt rendelnek el, ezúttal a Peugeot 206-ost és 208-ast, valamint a Citroën C4-eseket gyártó kelet-franciaországi Mulhouse-ban működő üzemben, és a termelést csak három hét múlva, január 6-ától kezdik meg újra.
Csodálkoznak
A Peugeot - Citroënnél csodálkoznak az elnöki kirohanáson, a cég egyik szóvivője az InfoRádiónak azt mondta: nem érzik érintve magukat, hiszen a társaság valójában gépkocsikat exportál Franciaországból. Laurent Cicolella hozzátette: "igaz ugyan, hogy bizonyos gépkocsitípusokat, például a Peugeot Partnert vagy a Citroën Berlingót a Szlovákiában, illetve Csehországban működő gyárainkból hozzuk a francia piacra, de az össztermelésünk fele Franciaországban zajlik, miközben az előállított autók mindössze 20-21 százalékát értékesítjük a hazai piacon".
"A külföldi üzemeink általában az adott ország vagy régió piacára gyártanak" - mondta a szóvivő, aki szerint ezen az elven fog működni az Oroszországban most épülő üzemük is.
Elemzők szerint Nicolas Sarkozy kirohanása valójában az államfő aggodalmait tükrözi, az elnöki hivatalban ugyanis a társadalmi feszültségek felerősödésétől tartanak, igaz, annak tetőzését nem jövőre, hanem a válság feltételezett végére, 2010-2011-re teszik.
Élet-halál között van két fiatal, akik „metrószörfözés” közben szenvedtek balesetet