eur:
411.13
usd:
390.76
bux:
79127.46
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Unsplash.com

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

A fenntartható repülés a légi közlekedés szén-dioxid kibocsátásának csökkentésére tett célkitűzés. Erre egyetlen reális alternatíva létezik, a fenntartható repülési üzemanyag, röviden az SAF. Ennek lényege, hogy az üzemanyag előállítása során felhasznált szén-dioxid nagy része már eleve a légkörben volt jelen, így égetéskor nem növeli az atmoszférában lévő szén-dioxid mennyiségét. Az üzemanyag alapjait mezőgazdasági hulladékok, fűrészáru-termékek, algák és használt sütőolaj is képezheti - összegezte az InfoRádióban Sárdi Gergő, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány junior elemzője.

Gond azonban, hogy a fenntartható repülési üzemanyag előállítási költsége jelenleg még jóval magasabb, mint a keroziné, ezért alig használják a légitársaságok.

Az SAF bár hatékonynak ígérkezik, a globális repülési üzemanyag-felhasználás kevesebb mint 0,1 százalékát teszi ki.

Mindezek miatt hosszú évtizedekre van még a széles körű elterjedése.

Az Egyesült Államok és az Európai Unió egyaránt vezető szerepet vállal az SAF elterjesztésében, bár eltérő stratégiákat alkalmaznak. Az Egyesült Államok inkább ösztönzőkkel próbálja elősegíteni az SAF használatát, míg az Európai Unió inkább a szabályozások és szankciók útját választotta.

Európában a légitársaságok próbálják áthárítani az átálláshoz szükséges költségeket az utasokra - mondta Sárdi Gergő, aki a Lufthansa példáját említette. Mint mondta: Európa legnagyobb légitársasági csoportja bevezette a fenntartható üzemanyagok növekvő költségeinek fedezésére szolgáló pótdíjat, ez jövő évtől akár 72 euróra is emelkedhet járatonként.

Az elemző szerint nem az a legjobb út, ha a vásárlókra hárítják át a zöldebb üzemanyag költségeit. Sokkal inkább azt kell elérni, hogy olcsóbb legyen a gyártása, mint a keroziné, illetve hogy a cégeknek megérje ezt használni - vélekedett az elemző.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hová merült a GUGI, az orosz mélytengeri különleges egység?

Hová merült a GUGI, az orosz mélytengeri különleges egység?

Nyugati illetékesek már a mostani, állítólagos tengeri szabotázs előtt emlegették az orosz flotta különleges egységét, a GUGI-t. Források szerint ez egy olyan elit egység, amely titkos és különösen összetett feladatokra képes a tenger mélyén.

Orbán Viktor: meg kell barátkoznunk olyan fogalmakkal, mint a gazdasági semlegesség és a nemzeti önérdek

Sikerült növelni nemzetközi szinten az ország mozgásterét, és komoly előnyökkel járhat Magyarország számára az amerikai elnökválasztás eredménye - egyebek mellett erről beszélt Orbán Viktor a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) ülésén csütörtökön Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.21. csütörtök, 18:00
Kóka János
a Doktor24 csoport alapító tulajdonosa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×