eur:
414.62
usd:
394.21
bux:
0
2024. december 4. szerda Barbara, Borbála
Nyitókép: Unsplash.com

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

A fenntartható repülés a légi közlekedés szén-dioxid kibocsátásának csökkentésére tett célkitűzés. Erre egyetlen reális alternatíva létezik, a fenntartható repülési üzemanyag, röviden az SAF. Ennek lényege, hogy az üzemanyag előállítása során felhasznált szén-dioxid nagy része már eleve a légkörben volt jelen, így égetéskor nem növeli az atmoszférában lévő szén-dioxid mennyiségét. Az üzemanyag alapjait mezőgazdasági hulladékok, fűrészáru-termékek, algák és használt sütőolaj is képezheti - összegezte az InfoRádióban Sárdi Gergő, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány junior elemzője.

Gond azonban, hogy a fenntartható repülési üzemanyag előállítási költsége jelenleg még jóval magasabb, mint a keroziné, ezért alig használják a légitársaságok.

Az SAF bár hatékonynak ígérkezik, a globális repülési üzemanyag-felhasználás kevesebb mint 0,1 százalékát teszi ki.

Mindezek miatt hosszú évtizedekre van még a széles körű elterjedése.

Az Egyesült Államok és az Európai Unió egyaránt vezető szerepet vállal az SAF elterjesztésében, bár eltérő stratégiákat alkalmaznak. Az Egyesült Államok inkább ösztönzőkkel próbálja elősegíteni az SAF használatát, míg az Európai Unió inkább a szabályozások és szankciók útját választotta.

Európában a légitársaságok próbálják áthárítani az átálláshoz szükséges költségeket az utasokra - mondta Sárdi Gergő, aki a Lufthansa példáját említette. Mint mondta: Európa legnagyobb légitársasági csoportja bevezette a fenntartható üzemanyagok növekvő költségeinek fedezésére szolgáló pótdíjat, ez jövő évtől akár 72 euróra is emelkedhet járatonként.

Az elemző szerint nem az a legjobb út, ha a vásárlókra hárítják át a zöldebb üzemanyag költségeit. Sokkal inkább azt kell elérni, hogy olcsóbb legyen a gyártása, mint a keroziné, illetve hogy a cégeknek megérje ezt használni - vélekedett az elemző.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Csizmazia Gábor: Donald Trump kemény fellépésre készül a mélyállam ellen

Csizmazia Gábor: Donald Trump kemény fellépésre készül a mélyállam ellen

Joe Biden kegyelmi döntése elvett Donald Trumptól egy gesztuslehetőséget, de nagyon jó eszközt adott a kezébe – mondta Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa. Az InfoRádió Aréna című műsorában sorra vette, kik lesznek a kulcsemberek az új elnök kormányában, és arról is beszélt, hogy melyek lehetnek a legfontosabb első döntések.

Elindult a visszaszámlálás: berúgja az ajtót a One, és felforgatja a telekommunikációs piacot

A 4iG az év első kilenc hónapját 507,8 milliárdos árbevétellel zárta, ami több mint 20,5 százalékos növekedés, a bevételek 87 százaléka pedig a telekommunikációs szektorból származott – mondta az InfoRádióban a vállalatcsoport vezérigazgatója. Fekete Péter arról is beszélt, hogy a One márka elindításával új lendületet kap a telekommunikációs iparban a 4iG, ami reményei szerint kedvére lesz az ügyfeleknek is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.04. szerda, 18:00
Orbán Gábor
a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 4. 06:14
×
×
×
×