Infostart.hu
eur:
388.85
usd:
331.71
bux:
109435.23
2025. december 18. csütörtök Auguszta
A plane outside the Boeing Co. manufacturing facility in Renton, Washington, US, on Thursday, Sept. 12, 2024. Boeing CEO Kelly Ortberg urged members of the companys largest union not to strike, cautioning a work stoppage would harm efforts to turn around the planemakers factories after years of turmoil. Photographer: M. Scott Brauer/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: M. Scott Brauer/Bloomberg via Getty Images

„Botot dugtak a hajtóművekbe” a Boeingnél

„Akadályozza a talpra állást” – állítja a Boeing repülőgépgyártó a sztrájkról, amelyben 33 ezer dolgozója vesz részt. Az akció hatására leállították a munkaerőfelvételt, és akár kényszerszabadságra is küldhetnek embereket.

Botot dugott a küllők közé, vagy inkább a hajtóművekbe a Boeingnél a múlt héten indult hatalmas munkabeszüntetés. Pénteken 33 ezer alkalmazott kezdett sztrájkba a magasabb fizetésért. Hiába kérlelte őket Kelly Ortberg vezérigazgató, a dolgozók megszavazták, hogy 2008 óta első ízben, nem veszik fel a munkát.

Brian West, a cég pénzügyi igazgatója egy feljegyzésében azt írta, hogy a Boeing most olyan nehéz döntésen gondolkodik, hogy sok alkalmazottat, menedzsert és vezetőt kényszerszabadságra küldjön az elkövetkező hetekben.

„Cégünk nehéz időszakon megy át, a sztrájk jelentősen akadályozza talpra állásunkat. Meg kell tennünk a szükséges lépéseket, hogy megőrizzük a pénzünket, és biztosítsuk közös jövőnket”. A megjegyzés nyomán hétfőn 1,3 százalékkal estek a repülőgépgyártó részvényei.

A dolgozóknak a múlt héten bemutatták a szakszervezetek és a menedzsment alkujának vázlatát, amely szerint négy év alatt negyedével emelkedne a fizetésük. A szavazásban részt vevők 96 százaléka azonban a sztrájk mellett döntött.

A lépés nyomán leáll a cég legkeresettebb terméke, a 737 Max utasszállító gép gyártása, miközben a késedelem nyomán növekszik a Boeing adóssága – írta tudósításában a Guardian című lap. A 787-es modellt közben nem szakszervezeti tag dolgozók gyártják, így ott nem várható fennakadás.

A Boeingnek eddig sem volt jó éve: januárban, emlékezetes módon a levegőben kiszakadt egy Max gép biztonsági ablaka, amely aggodalmakat keltett a cég gépeivel kapcsolatban. Szeptemberben pedig kínos módon a vállalat által gyártott Starliner űrhajó tért vissza a Földre üresen, mivel biztonsági okokból nem engedték beszállni a Nemzetközi Űrállomásra felküldött két asztronautát.

Mint az Aviation Week című szaklap megjegyzi, a Boeing-sztrájk magára a repülési ágazatra is kihathat: késni fog a gépek leszállítása, veszteségeket szenvednek el a vállalat beszállítói, akiknek szóltak is, hogy szüneteltessék a szállításokat. Egyes légi cégek, így a United és az American Airlines, a Southwest és Európában a Ryanair néhány tucat 737-es leszállítását várta az idén, ami csúszhat.

A lap szakértői szerint a munkabeszüntetés hetekig is eltarthat: egyrészt a szakszervezet meg akarja mutatni az erejét, másrészt a menedzsmentnek időbe telik majd felfognia, mennyire súlyos a helyzet. Az érdekképviselet még emelheti is a tétet azzal, hogy kitart a korábbi, 40 százalékos béremelés, az igazgatótanácsi szék és a nyugdíjkövetelés mellett.

A cég közben azt ígérte, hogy bármely új modellt Seattle – tehát a sztrájkoló munkások – körzetében fognak gyártani. A dolgozók szerint azonban ez egy üres ígéret, mivel csak arra utal, hogy a cég terve az, hogy négy éven belül előálljon egy új utasszállítóval.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.

Két új közvélemény-kutatás, homlokegyenest ellentétes eredménnyel

A Nézőpont Intézet friss felmérése szerint listán a Fidesz 46, míg a Tisza Párt 39 százalékos eredményt érne el, ha most lennének a parlamenti választások. A Medián viszont nemrég azt mérte, hogy a Tisza a teljes szavazókorú népességben 5, míg a választani tudó biztos szavazók körében 10 százalékkal előzi meg a Fideszt. A 40 évnél fiatalabbak között 57 százalékos a Tisza Párt támogatottsága.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Automatizáció és bizalom: mit üzen a WTS Klient friss felmérése, és hogyan igazodik hozzá a tanácsadó cég átalakítása?

Automatizáció és bizalom: mit üzen a WTS Klient friss felmérése, és hogyan igazodik hozzá a tanácsadó cég átalakítása?

A WTS Klient 2025‑ös ügyfélfelmérése szerint a hazai vállalatok többsége már felismerte, hogy a digitalizáció és a megfelelés ma nem előny, hanem alapfeltétel. A megvalósítás azonban akadozik: a válaszadók ugyan előrelépést értek el az adminisztrációt és döntéstámogatást segítő rendszerekben, de több kritikus területen még hiányoznak az integrált, automatizált megoldások. A kutatás üzenete világos: a bizalom, a transzparencia és a hatékonyság egyre inkább digitális folyamatokra épül, és aki ebben lemarad, versenyhátrányba kerül. - összegezte a kutatás konklúzióját közleményében a vállalat. A vállalat időben felismerte, hogy saját szervezetében is erősítenie kell a digitális kompetenciákat, ezért teljes új divíziót alakítottak ki, és új vezetők is érkeztek a csapatba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×