eur:
410.63
usd:
395.13
bux:
0
2024. december 25. szerda Eugénia
Felszíni berendezések a Baltic Pipe földgázvezetékre kapcsolása miatt kibővített goleniów-i kompresszorállomáson, az északnyugat-lengyelországi város közelében 2022. szeptember 27-én, a Baltic Pipe átadásának napján. A beruházás a lengyel-dán energiabiztonsági együttműködés keretében jött létre, amellyel a norvégiai földgázt a dániai hálózaton kereszül Lengyelországba juttatják a Balti-tenger alatt. Az új vezeték éves kapacitása 10 milliárd köbméter.
Nyitókép: MTI/EPA-PAP/Marcin Bielecki

Váratlan nyilatkozat: Katar szerint visszatér Európába az orosz gáz

Egy hétvégi energiafórumon fejtette ki gondolatait a témában Saad Sherida al-Kaabi katari energiaminiszter, a QatarEnergy állami gázcég vezetője.

Katar az egyik olyan ország, amelyhez nagy reményekkel fordultak az európai államok, hogy segítségével pótolják a kieső orosz gázmennyiséget. Az Egyesült Államok mellett Katar holtversenyben az élen állt tavaly az LNG-exportőrök listáján. Több ország is kötött LNG-vásárlási szerződéseket a közel-keleti arab emírséggel.

"Az európaiak ma azt mondják, innen nincs visszaút, de képesek vagyunk felejteni és megbocsátani. Az idő megoldja a dolgokat... Európa talán tanul majd ebből és a jövőben talán sokszínűbb energiapalettát épít ki" - mondta Shaad Sherida al-Kaabi katari energiaminiszter a hétvégén a CNBC tudósítása szerint.

Európa régóta az orosz energia, főként a földgáz legnagyobb felvásárlója: az ukrán háború következményeként azonban számos európai ország drámai mértékben csökkentette az orosz gáz vásárlását.

A Gazprom 2022-es eladásai az EU és Svájc irányába 55 százalékkal estek vissza egy januári jelentés szerint. Ennek következtében drámai módon megnőtt az energia ára Európában, és sokan kezdtek alternatív energiaforrásokat keresni.

"Az orosz gáz véleményem szerint vissza fog térni Európába" - vélekedik al-Kaabi.

Európának az idei télen sikerült elkerülnie az energiakrízist, részben az enyhe időjárás, részben a felhalmozott tartalékok révén. 2023 végén azonban, amikor a korábbi tartalékok kifogynak, sokkal nehezebbé válhat a helyzet.

"Szerencséjükre Európában nincs nagy gázigény a meleg hónapokban, a valódi kérdés az, mihez kezdenek, ha a mostani évben újra fel akarják tölteni raktáraikat. Nem kerül sok új gáz a piacra, 2025-2027-ig: a helyzet nem lesz egyszerű" - vélekedett a katari energiaminiszter.

Claudio Descalzi, az olasz Eni energiacég vezérigazgatója ugyanakkor másképp vélekedik.

"A háború még mindig zajlik, és nehéz elfeledkezni arról, hogy valaki ártatlan embereket öl meg. A megbocsátásnál fontosabb megértenünk, mi az élet értelme.

Modern háború zajlik, és akkor, amikor meg kell oldanunk az energiahelyzetet, ezt is figyelembe kell venni"

- fogalmazott.

Olaszország is drasztikusan csökkentett orosz energiafüggőségén, többek közt Algériából vásárol inkább energiát, de egy új egyiptomi offshore gázmező felfedezését is bejelentették.

"Az energiabiztonság komoly gond, de őszintén, 2023-ban Ukrajna a prioritás. Én így gondolom. Oroszországról és a Kínával való kapcsolatról is szó van" - mondta.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Nagyon komoly kihívásokkal néz szembe az európai autóipar, erre az idei év eseményei is rámutattak. A globális piaci verseny, különösen a kínai gyártók térnyerése, az EU-s szabályozás szigorodása, és a gyenge elektromosautó-eladások súlyosbítják az európai szereplők helyzetét, ami létszámleépítésekhez, gyárbezárásokhoz vezetett. Az idei év eseményei rámutattak, hogy ez egy nagyon komoly kihívásokkal terhelt időszak, és nagyon úgy tűnik, hogy az idei ugyan lezárul, gondoknak még koránt sincs vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×