eur:
414.25
usd:
401.46
bux:
81066.68
2025. január 9. csütörtök Marcell
Container cargo ship carrying container for business freight import and export, Aerial view container ship arriving in commercial port.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Van hasznos hatása is: új szállítási útvonalat nyit a globális felmelegedés

Az egyre olvadó jégsapka miatt sokan vonzónak tartják az Arktisz felé hajózni a Szuezi-csatorna helyett, de veszélyeket rejt az útvonal, és problémákat okozhat.

Az olvadó jégsapkának egy pozitív mellékhatása is van: új tengeri szállítmányozási útvonalakat tesz elérhetővé, meggyorsítva az áruk célba jutását. A zord időjárási viszonyok és gazdaságossági megfontolások ugyanakkor többeket távol tartanak az Arktisztól. Kína és Oroszország nem tartozik közéjük – írja kitekintésében a vg.hu.

Az Északi-sarkvidéken 2035-re nyaranta jégmentessé válhatnak a hajózási útvonalak, ami teljesen átformálhatja a világkereskedelem logisztikai lehetőségeit.

Kína szerint akár 20 napot is megtakaríthatnak a szállítási időből, ha konténerhajóik a Szuezi-csatorna helyett az északi átjárók felé veszik az irányt.

Becslések szerint a jégsapka zsugorodásával a hajózási tevékenység várhatóan több mint 50 százalékkal nő a térségben 2050-ig.

Számos szállítmányozó kezdett alternatív útvonalakat keresni tavaly, amikor a Szuezi-csatornát közel egy héten át eltorlaszolta egy megfeneklett konténerszállító. Az orosz rámutattak arra, hogy a sarkvidéki útvonalak potenciálisan sokkal hasznosabbak lehetnek az olyan szűk áteresztő-képességű csatornáknál, mint a panamai vagy a szuezi. A sarkvidéki tranzit azonban nem sétahajókázás, rendkívül kiszámíthatatlan az időjárás, és a vízfelszín alatt is rengeteg veszély leselkedik – írják

A tudósok számításai szerint 2035-re nyaranta már jégtörőkre sem lesz szükség. A világ két legnagyobb tengerhajózási vállalata, az MSC és a Maersk mégis úgy döntött, hogy inkább maradnak a behajózott hosszabb útvonalakon elkerülve a környezetkárosítást és a kiszámíthatatlan helyzeteket. Mások ellenkezőképp látják, szerintük jelentősen csökkenne a szén-dioxid-kibocsátás a rövidebb tranzitokkal.

A vg.hu idézi Gabriella Griciust, az észak-amerikai és sarkvidéki védelmi és biztonsági hálózat munkatársát is, szerinte valójában az a kérdés, hogy a szállítási idő- és költségmegtakarítás érdekében mennyire éri meg vállalni a kiszámíthatatlan körülményekkel járó kockázatokat.

A cikk a továbbiakban a sarkvidék gazdag, eddig feltáratlan nyersanyagkészletével foglalkozik.

Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: készpénznek vehető a konzervatív fordulat Kanadában

Magyarics Tamás: készpénznek vehető a konzervatív fordulat Kanadában

A liberális Justin Trudeau lemondása után akár előre hozott választások is jöhetnek Kanadában, és a jelenlegi állás szerint még az idén biztosan a konzervatívok vehetik át a kormányzást – erről beszélt Magyarics Tamás az InfoRádióban. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora, külpolitikai szakértő szerint ugyanakkor az ország nem lesz az USA 51. tagállama.

Kezd meghajolni a brit kormány Elon Muskék haragja előtt

Pár héttel Donald Trump beiktatása – és saját kormányzati szerepének kezdete előtt – a milliárdos Elon Musk a brit belügyekkel van elfoglalva. Egy nemierőszak-ügy állítólagos eltussolása miatt börtönbe küldené az illetékes minisztert.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.09. csütörtök, 18:00
Hámori Máté
Liszt Ferenc-díjas karmester, a Danubia Zenekar művészeti vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×