eur:
415.45
usd:
403.11
bux:
79775.14
2025. január 4. szombat Leóna, Titusz
Autós tankol a Mol gyáli töltőállomásán 2020. január 1-jén. A kormány döntése értelmében január 1-jétől emelkedik a biológiai eredetű összetevők bekeverendő aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország is csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. A régi típusú autót használóknak célszerű ellenőrizni, hogy lehet-e kocsijukba az új üzemanyagból tankolni.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Egyelőre nem nyúlnak az üzemanyagokhoz

A szakmai várakozásokkal szemben az év elején nem változott az üzemanyagok biorészaránya - írja a Népszava a Magyar Közlönyre hivatkozva.

A lap emlékeztet arra, hogy jelenleg 6,1 százalék a benzin megújuló alapú bioetanol-aránya, amelyet a kormány - az uniós előírásoknak megfelelően - tavaly január elsejével határozott meg. Ezzel az addigi E5 után a termék elnevezése E10-re változott, jelezve, hogy ötről tíz százalékra nőtt a megújuló arány felső határa.

Megjegyezték, hogy ez néhány régebbi autótípusnál már a motorhiba lehetőségét vetette fel. Grád Ottó, a legnagyobb hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára ugyanakkor a lappal azt közölte, hogy

a bioetanol-arány múlt év eleji emelésére visszavezethető motorhiba ezidáig nem jutott a MÁSZ tudomására.

Az összes üzemanyagra vonatkozó kötelező arány 8,2 százalékos mértéke szintén nem változik - ismertetik. A dízelek esetén a határérték 7 százalék marad. A kormányrendelet az úgynevezett fejlett bioösszetevők arányát ugyanakkor (a teljes közlekedési energiafogyasztásra vetítve) 2022-re 0,2, 2025-re egy, 2030-ra pedig 3,5 százalékban határozza meg.

Az üzemanyagokon belüli első generációs bioösszetevők felső határát az Európai Unió 7 százalékban húzta meg, a második generációs anyagok aránya pedig 3 százalékot tehet ki. A kettő összege alapján az EU 2030-ra 10 százalékos megújuló részarányt tűzött ki célul.

A MÁSZ főtitkára megerősítette, hogy a benzin és a gázolaj biorészaránya már csak fejlett, második generációs termékekkel emelhető.

A fejlett összetevők kapcsán már nem merül fel az autók meghibásodásának kérdése, mert azok belső szerkezete az úgynevezett hidrogénezés után lényegében megegyezik a kőolajalapúakéval. Igaz, bekeverésük a szabványos tulajdonságok megőrzése végett további műszaki lépéseket igényel a finomítóktól. Magyarországon ilyen, kereskedelmi célú feldolgozó egyelőre még nem üzemel.

A rendelet ugyanakkor biztosítja, hogy az iparág 2021-ben felkészülhessen a fokozatos felfutásra - jelezte Grád Ottó.

A lap emlékeztet: a kormány novemberi módosító csomagja szerint a közlekedési célú energiafogyasztást 2020-ra 10, 2030-ra pedig 14 százalékban megújuló forrásból kell biztosítani. Emellett az üzemanyag-forgalmazóknak mostanra egy uniós alapértékhez képest 6 százalékos üvegházgáz-kibocsátáscsökkentést kellett elérniük és megtartniuk. Mivel azonban a módosítást a hulladékkoncessziós szabállyal egy csomagban nyújtották be, Áder János köztársasági elnök pedig utóbbi több pontjának megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól, egyelőre az üzemanyagszabályok sem lépnek érvénybe.

A fenntarthatósági átállás további irányait az olyan, új típusú üzemanyagok és hajtástípusok képviselik, mint például az elektromos, a hibrid, a metán vagy épp a hidrogén - írja a lap.

Címlapról ajánljuk
Új stratégiák, nagyobb támogatás, szigorúbb ellenőrzés – így alakulhat a magyar sport 2025-ös éve

Új stratégiák, nagyobb támogatás, szigorúbb ellenőrzés – így alakulhat a magyar sport 2025-ös éve

A magyar sport gondokkal küzd a sportszakemberek számát és felkészültségét illetően, illetve komoly változtatások szükségesek a sportegészségügy és a sporttudomány területén is – mondta az InfoRádióban a sportért felelős államtitkár. Schmidt Ádám szerint már most meg lehet mondani 80 százalékos pontossággal, hogy mely magyar sportolóknak lehet éremszerzési esélyük a Los Angeles-i olimpián, ezért minden lehetséges támogatást meg kell adni az érintetteknek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.06. hétfő, 18:00
Csaba László
közgazdász, egyetemi tanár
Sokak életét keserítheti meg idén ez a három dolog - Mi áll a háttérben?

Sokak életét keserítheti meg idén ez a három dolog - Mi áll a háttérben?

2024-ben egyértelműen a bitcoinban volt a legnagyobb sztori a tőkepiacon, Donald Trump elnökké választását követően gyorsan átlépte a kriptoeszköz árfolyama a 100 ezer dolláros álomhatárt. Van azonban egy sokkal kevesebb figyelmet kapó szegmense is a tőkepiacoknak, ahol bár a legtöbb terméknél a magánemberek számára korlátozott befektetési lehetőségek adódnak, a hétköznapi életünkre azonban sokkal nagyobb hatással bírnak ezek a termékek, mint a bitcoin. A tavalyi évben három alapvetőnek mondható, úgynevezett "puha" árucikk (soft commodity) ára is valósággal az egekbe szökött az árutőzsdéken, aminek a hatását már a mindennapjainkban, a reggeli rutinunkban is érzékelhetjük. Három fontos kérdést is érdemes körüljárni: mi okozta a nagy árrobbanást 2024-ben, folytatódhat-e a drágulás a következő évben is, és ezek a baljós dinamikák hogyan fognak megjelenni a boltok polcain?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×