Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Kamionok állnak sorban a hegyeshalmi határátkelőhelyhez vezető autópályán, az ausztriai Lajtabruck (Bruck an der Leitha) közelében 2020. március 18-án. Az új koronavírus-járvány terjedésének feltartóztatására a magyar kormány lezárta a személyforgalom előtt a határokat, de a teherforgalmat nem korlátozta.
Nyitókép: MTI/AP/Ronald Zak

Egyre nagyobb bajban vannak a fuvarozók

Kigazdálkodhatatlan terhet jelent a fuvarozó vállalkozásoknak a nem kamionnal hazatérő sofőrök koronavírus-tesztelése. Az ágazat továbbra is szenved, és lassabb teljesítésre számít a határzár miatt.

Ugyan a határzár nem vonatkozik a teherfuvarozásra, ám az ellenőrzések miatti torlódások, a megnövekedett menetidő, továbbá a kamionsofőrök esetleges vírustesztelése miatt - akkor szükséges, ha nem teherautóval térnek haza - komolyan érinti a már eddig is jelentős kieséseket elszenvedett fuvarszervező vállalkozásokat - derül ki Kormos Gábornak, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárának az mfor.hu-nak adott helyzetértékeléséből.

Szerinte a tesztelés költségeit aligha tudják átvállalni, vagy kigazdálkodni a cégek, noha alapvetően nem az a jellemző, hogy ne teherautóval térjenek haza a sofőrök, azért mégis van rá példa. Ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását – mondta a portálnak a főtitkár.

Úgy véli, a fuvarozás várható lassulása ellenére sem kell áruhiánytól tartani sem a termelői, sem a lakossági oldalon.

A cégek fuvarteljesítménye 33 százalékkal csökkent a tavasszal, egyelőre pedig megjósolni sem lehet, milyen hatása lesz a járvány második hullámának.

A hazai fuvarozóknak azonban egyre nagyobb gondot okoznak a megemelkedett üzemanyag, bér- , biztosítási és egyéb költségek, miközben egyre problémásabb a fuvarszerzés is, mivel nőtt a szabálytalanságok mellett működő piaci szereplők jelenléte is, akik gyakorta önköltségi ár alatt is bevállalnak fuvarokat.

Utóbbi miatt az egyesület és egy másik egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) is kormányzati beavatkozásért lobbizik. E nélkül ugyanis hatástalannak tartanák a költségeiket jobban fedező fuvardíj-emelési próbálkozásokat.

„Üzleti tervet biztosan nehéz lesz készíteni 2021-re vonatkozóan,

hiszen nem tudjuk, meddig élnek az új korlátozások és lesznek-e újabb, még szigorúbb előírások" – mondta a portálnak a főtitkár.

Egyelőre még él a fuvarozókra is vonatkozó hitelmoratórium, de már most aggasztja a cégeket, hogyan alakul majd a bankok lízingekkel kapcsolatos politikája annak lejártát követően. Számos vállalkozás ugyanis jelentős arányban lízingeli a járműveit.

Kormos Gábor arról is beszélt, hogy a kormány által bevezetett munkahelyi bértámogatást tudomása szerint csak nagyon kevés tagvállalkozás vette igénybe, mivel túl bonyolult volt az igénylés és szigorú feltételeket állapítottak meg. Egyelőre nem tudni, hogy meghosszabbítja-e a kormányzat ezt az egyébként jó intézkedést – vélekedett.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×