Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Kamionok várakoznak a csanádpalotai magyar-román autópálya-határátkelőhely közelében, az M43-as autópályán 2020. március 20-án. Ezen a napon tizenkét órásra nőtt a kamionok várakozási ideje, a várakozásra kényszerülő árufuvarozóknak a rendőrök és a katasztrófavédelem munkatársai vizet osztanak. Több mint 35 kilométeres kamionsor alakult ki a Romániába tartó tehergépjárművekből.
Nyitókép: MTI/Rosta Tibor

Jövőre bevezethetik a csaló fuvarozókat ellenőrző rendszert

Jól halad a csaló fuvarozókat kiszűrő közúti digitális engedély-ellenőrzési rendszer előkészítése, kormánydöntést követően ősszel már a tesztelhetik is - mondta az InfoRádiónak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

A magyarországi székhelyű fuvarozási vállalkozások 2015-ig jelentősen növelték piaci teljesítményüket és a GDP-hez közel hat százalékkal járultak hozzá. "Abban az évben aztán megtört a lendület, és csökkenni kezdett a magyar fuvarozók nemzetközi piaci részesedése" - mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Az okokról szólva az InfoRádiónak megemlítette, hogy ez részben amiatt alakult így, mert a velünk együtt csatlakozó országok költségszerkezete valamivel kedvezőbb a magyarokénál. Nagyobbrészt azonban azért, mert ekkor meglehetősen sok, elsősorban unión kívüli, illetve unión belüli illegális fuvarozó jelent meg a piacon. "Az erre létrehozott minisztériumi ellenőri csoport is nagyon sok illegális tevékenységet feltárt, de a csoport kapacitása is véges" - jegyezte meg a főtitkár.

A BiReg-rendszer bevezetése már a magyar fuvarozók piaci pozíciójának megőrzését segítő harmadik intézkedés lesz. "Az első lépés a papír alapú fuvarengedélyek átalakítása volt, számos olyan biztonsági elemmel látták el, ami miatt jóval kevésbé hamisítható" - idézte fel Karmos Gábor. A második elem az egyesület által a minisztérium támogatásával létrehozott internetes felület volt, amely a fel- és lerakóhelyeket segítette abban, hogy milyen formai és biztonsági követelményeket kell ellenőrizniük a külföldiek által használandó engedélyek esetében.

"A BiReg egy elektronikus engedély ellenőrzési rendszer, aminek az informatikai háttere már elkészült, a szükséges jogszabályt a minisztérium előterjesztette, reményeink szerint a kormány szeptemberben elfogadja"

- mondta Karmos Gábor. Amennyiben így lesz, a tesztidőszak is elindulhat ősztől, jövő évtől pedig az éles rendszer is.

A rendszer úgy működik majd, hogy a külföldi fuvarozónak a magyarországi fuvarfeladat felvétele előtt be kell jelentkeznie, meg kell adnia, hogy mi a honossága, továbbá hogy honnan és hova kíván árut vinni, és azt is, hogy ezt milyen engedéllyel végzi majd. A rendszer automatikusan ellenőrzi az adatokat, kiszűri és megakadályozza azt, hogy egy-egy engedélyt többször is felhasználjanak azonos időben. Probléma, szabálytalanság esetén a rendszer jelez az ellenőrzési csoportnak.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az Ignácz József Péterrel, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökével folytatott augusztus eleji egyeztetésen leszögezte, hogy a magyar fuvarozók piaci pozíciónak megőrzése, és az ágazat újraindítása érdekében a tárca kiemelten fontosnak tartja a BiReg-rendszer mielőbbi bevezetését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×