Gáz- és villanyszámla - elsősorban ezen spórolnak a magyarok. Másodsorban a ruházkodáson, majd az élelmiszereken. Csak ezt követik a telekommunikációs eszközökre, például a telefonszámlára fordított összegek csökkentése, és - ha eddig volt rá forrás - akkor a szórakozási kiadások lefaragása - mondta az InfoRádióban Melisek Eszter, az AC Nielsen Piackutató Kft. kutatója.
Kutatásukból - amelyet az interneten végeztek el 50 országban - kiderült az is, hogy Magyarországon az emberek 22 százalékának a létfenntartás és a háztartási költségek kifizetése után egyáltalán nem marad pénze, ez pedig magasabb a 18 százalékos európai, és a 13 százalékos globális átlagnál. Európában csak Portugáliában és Nagy-Britanniában mondták többen, hogy nem marad pénzük: a válaszadók 27, illetve 24 százaléka.
Akinek mégis marad valamennyi pénze, az főleg utazásra költi vagy lakását szépítgeti. Maradék pénzüket a magyarok legnagyobb arányban, 41 százalékuk hiteleik, kölcsöneik visszafizetésére fordítják. Ez Európában a legmagasabb mutató.
A felmérés egyik érdekes eredménye, hogy miközben csökkent az éttermi fogyasztás, az elmúlt hónapokban emelkedett az alapvető élelmiszerek iránti kereslet, azaz az emberek újabban gyakrabban főznek magukra.
Európában, huszonegy ország átlagában, a létfenntartás költségei után maradó pénz elköltésére vonatkozó kérdésre legtöbben, a megkérdezettek 36 százaléka azt válaszolta, hogy félreteszi. Nyaralásra az európaiak 33 százaléka költi megmaradt pénzét, új ruhára és az otthonon kívüli szórakozásra 29-29 százaléka, kölcsönök törlesztése pedig 26 százaléka.
A felmérésből az is kiderül, hogy a gazdasági helyzet javulása után a magyar válaszadók 56 százaléka továbbra is spórolni kíván az energiával, 38 százalék pedig telefonköltségeit csökkentené.
Hanganyag: Kaputa Júlia