Moszkvai elemzők már a múlt héten jelezték a várható problémát az orosz-fehérorosz olajvámvita miatt.
Oroszország január 1-jétől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira, válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat.
Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Barátságon átáramló olaj költségét. A Barátság Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj Ukrajnán át Szlovákiába és Magyarországra is.
A Mol bizakodik
A Mol közölte: Magyarországon nem tapasztalták a szállítás lényeges akadozását, az olaj az ütemezésnek megfelelően érkezik.
A Mol szinte teljes olajimportját a Barátságon keresztül végzi, évi nyolcmillió tonnát vásárol Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára.
A cseh kereskedelmi és ipari minisztérium közölte: Csehországba zavartalanul folyik az orosz olajszállítás.A Barátság utolsó évei?
Moszkvai elemzők mélyebb okokat látnak a fehéroroszországi orosz olajexportvám kivetésében.
A Russian Energy Weekly szakfolyóirat főszerkesztője a BBC orosz adásának elmondta: az orosz kormány arra igyekszik rászorítani az orosz vállalatokat, hogy ne a Barátságon keresztül szállítsák az olajat, hanem olyan alternatív (tengeri) utakon, amelyek nem haladnak át tranzitországokon.
A Finn-öbölben lévő Primorszk terminálján át már évi 75 millió tonna orosz olajat exportálnak, holott öt esztendeje még semmit sem szállítottak a Balti-tengeren keresztül. Ezzel szemben a Litvánián át haladó olajtranzitot gyakorlatilag elzárták, 2006 utolsó negyedében pedig egymillió tonnával csökkentették az olajáramlást a Barátság Unyecsa és Mazir közötti szakaszán is - fejtegette Mihail Krutyihin.
A szakértő szerint a Barátság az utolsó éveiben jár, a vezeték műszakilag elhasznált, és senki sem akarja megjavítani. Az olajat át fogják irányítani részben Primorszk, részben a Fekete-tenger felé, amelyen át most évi 55 millió tonnát exportálnak. Vezeték épül a Csendes-óceán, Japán és Kína felé is.Az elemző szerint mindenki veszít
Az ING olajipari elemzője arra számít, hogy egy-két hétig tarthat Oroszország és Fehéroroszország alkudozása. Ez kihat minden olyan államra, amely többé-kevésbé a Barátság-vezetéken érkező olajra van utalva.
Az olajfinomítók erre az időre a kilencvennapos tartalékokra vannak utalva, illetve előtérbe kerülhetnek az alternatív beszerzési források - tette hozzá Zékány András.
Az elemző emlékeztetett arra, hogy Lengyelország eddig is vásárolt alternatív forrásokból - Kuvait, Venezuela - de ezek sokkal drágábbak, mint a vezetéken érkező orosz olaj.
Zékány András szerint ez az ügy tovább ront Oroszország imázsán, amely ugyan megbízható energiaforrásnak kívánja feltüntetni magát, de már a korábbi orosz-ukrán, illetve orosz-fehérorosz gázvita is erőteljesen megkérdőjelezte a kép hitelességét.
Az elszigetelt fehérorosz rezsim elsősorban pénzügyi pozícióin kíván javítani - fűzte hozzá a szakember.
A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezetője az InfoRádióban azt mondta: az orosz-fehérorosz olajvita újabb figyelmeztető jel arra, hogy Magyarországnak komolyan meg kell vizsgálnia, milyen alternatív útvonalakon juthat hozzá az energiahordozókhoz.
Hozzátette: az eddigi tapasztalatok szerint az Oroszország és az egyik volt szovjet tagköztársaság között kirobbanó energiaár-vita hamar megoldódik.
Újabb, hivatalos tájékoztatás Robert Fico állapotáról