Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás

Az orosz parancsnoki csúcsmodell – jól áll neki a kor, alig hetvenéves…

A legendás GAZ 69 egy egyszerű szerkezetű veretes terepes, de ma megbecsült veterán. Egy szép példányt mutat be vendégcikkében Az Autó.

A második világháborúban jól teljesítő, de már a 40-es évek végére elavultnak és gazdaságtalannak számító GAZ 67 és 67B leváltására a Vörös Hadsereg modernebb és nagyobb autót kért. A minisztertanács már 1947-ben kiadott egy határozatot, amit az Autó- és Traktoripari Minisztérium végzése követett. Ezek arra utasították a Gorkij Autógyárat (a GAZ-t), hogy építsen egy korszerűbb, jobban használható járművet. A GAZ nagyszerű mérnökcsapata (Vitalij A. Gracsev összkerék-hajtás specialista, B. N. Pankratov karosszériatervező, V. S. Szolovjev, az Avtovaz későbbi főkonstruktőre, V. F. Filyukov futómű-konstruktőr, F. A. Lependin, B. A. Dektyar, S. G. Zislin, G. M. Vasszerman és G. K. Snejder) élén a legendás Andrej Lipgart főkonstruktőrrel, gyorsan megépítette a prototípust. Erős zártszelvény vázra építették rá a GAZ M20 Pobjeda 2,1 literes 55 lóerős négyhengeresét, és egyesben szinkronizálatlan háromfokozatú váltóját (módosított áttételekkel).

Terepváltót, hátra állandó, előre kapcsolható hajtást építettek. Az első kerékagyakat le lehetett választani a tengelyről, így a kerekek országúti menetben nem forgatták a differenciálművet – valamivel nőtt a végsebesség és csökkent a fogyasztás. A kocsit négy hosszanti fél-elliptikus rugókötegre és karos hidraulikus lengéscsillapítókra ültették, dobfékekkel. A várható használati körülmények miatt két olaj- és benzinszűrőt is felszereltek, a motortérben pedig – a sokmínuszos tajgai időjárásra felkészülve – kialakítottak egy helyet, ahová be lehetett tenni egy benzinlámpát a hűtőfolyadék és olaj előmelegítésére – idézi fel cikkében Az Autó.

A sorozatgyártásban GAZ 69-re keresztelt újdonság elődjénél kényelmesebb, „személyautósabb” volt, tágasabb utastérrel, fém ajtókkal, elektromos ablaktörlőkkel, fűtéssel és nagyobb végsebességgel. Két változat készült: kétajtós nyolcüléses (ketten elől, hátul hatan padokon) és négyajtós ötüléses (két sorban). Utóbbi volt a 69A jelű parancsnoki kivitel. 1949-re készen állt a nullszéria; az újdonságot Lipgart „Munkásnak” nevezte el, de ezt a hivatalosságok elutasították, így lett a neve GAZ 69.

A. F. Romacsev mérnök vezetésével ezután hosszú és elképesztően kemény teszteléseknek vetették alá a prototípusokat az ország minden táján. Mindegyik példány 12 500 kilométert futott, folyamatosan egytengelyes, 500 kg teherbírású GAZ 704 pótkocsit vontatva. A teszt végén, a konstrukciós hibák kijavítása után a minisztérium egy szakértői bizottság véleménye alapján engedélyezte a sorozatgyártást, de a sorok csak 1953-ban indultak el.

Lényegében katonai jármű volt zöld színben, és bár névlegesen léteztek „civil” változatok is – a rendőrség, a kolhozok és körzeti orvosok is kaptak ilyeneket –,ezek kötelezően nem különbözhettek a harci modellektől az esetleges háborús sorkötelezettség miatt. Nagyon nagy volt rá a kereslet, Gorkijban nem győzték gyártani, ezért az Ulyanovszki Autógyár (UAZ) is beszállt. Rengeteg ment külföldre a Varsói Szerződés hadseregeihez, de eljutottak többek között Egyiptomba, Maliba, Irakba, Indonéziába és Észak-Koreába is.

1957-ben átadták a tervdokumentációját a román ARO-nak, ott 3,2 literes motorral IMS-57 néven gyártották, sőt később tovább is fejlesztették. A szovjetek 1960-ban exportra elkészítették az erősebb, 2,4 literes, 65 lőerős kivitelt is (GAZ 69M kétajtós és GAZ 69AM négyajtós), de ebből csak 10 551 darabot gyártottak. Természetesen a Magyar Néphadseregben is szolgáltak, az 1950-es végén álltak hadrendbe. Nagyon sokáig, még az UAZ 469 mellett is használatban voltak az 1980-es évek elejéig. Leselejtezésük után a szerencsések nagyon ritka, szinte null kilométeres, úgynevezett M-zárolt példányokat is megkaparinthattak.

A miénk nem ilyen, de szépen restaurált darab, ritka Szahara színekben. Kétajtós, két benzintankkal (a parancsnokinak csak egy volt), hátul a padló alatt egy 48 literes, az utasülés alatt pedig egy 27 literes. A vezető egy csappal kapcsolhatja, melyikből táplálkozzon a motor. Jelenlegi tulajdonosa 2023 nyarán jutott hozzá használható, de leharcolt állapotban. A teljes fékrendszert kicserélte – katonai bontókban még mindig beszerezhetők hozzá az alkatrészek –, a hajtáslánchoz és fülkéhez nem kellett hozzányúlni. Újrafényezték, és lecserélték a szakadt ponyvát is.

Még a vékonyabb testalkatúaknak is kissé tornászniuk kell a bejutáshoz, fel kell ugyanis mászni, majd a keskeny ajtón becsusszanni az ülésre. Nem kényeztet a fülke, mindenütt rideg vas, az ülések kicsik és vékony párnájúak, a lábtérrel sem bántak bőkezűen a tervezők. A műszerezettség ellenben egészen jó. A kulccsal csak áramot adunk, a váltóház borításán lévő taposógombával kell indítani. A motor alapjáraton alacsony fordulaton, mély hangon szól és rázza is a kasztnit. Hangszigetelés nincs, nem csak a motor zajong, a váltó és a teljes hajtás is hangos, a gördülésről és a karosszéria zörgéseiről nem is beszélve. Már 30 km/órától csak emelt hangon lehet beszélgetni, a ponyva illesztéseinél pedig mindig befúj a menetszél.

A váltó ugyanolyan felépítésű, mint a Pobjedáé, de karja közvetlenül a váltóházba nyúlik (a Pobjeda kormányváltós volt), nincs rudazat, könnyen jár és pontos. A hátramenet balra fent, alatta az egyes, jobbra fent a kettes, alatta a harmadik, ezt nem árt megjegyezni. Bár a két magasabb fokozat hivatalosan szinkronizált, a recsegést elkerülendő ajánlatos óvatosan, fordulatszámeséssel kapcsolgatni. Csak aszfalton próbáltuk ki, hátsókerék-hajtással: így 40 km/óra körül már jöhet a harmadik, a még elviselhető utazótempó 60. A gyári 90 km/óra elérhetetlennek tűnik, és az is. Összkerékben a GAZ 40 km/órában maximálja a végsebességet.

A 4x4-es hajtást csak álló helyzetben lehet kapcsolni, utána eldönthetjük, használjuk-e a terepváltót (felezőt). Utóbbinak két fokozata van 1,15 és 2,78 áttételi aránnyal. A 69-es keskeny és magas építésű, ennek ellenére meglepően jól tartja az egyenest. Kanyarban is jól kapaszkodik az útba, keveset dől, nagy sebességnél sodródik, egészen semlegesen. Alacsony a súlypontja, ezért nem borulékony. A kemény laprugók minden kátyút közvetítettek a fülkébe, ráadásul az úthibákon bukdácsol és pattog is, otthon ezért is becézték „kecskének”. Kormányműve golyóorsós, igencsak bele kell kapaszkodni a volánba, hogy forduljon. Álló helyzetben szinte lehetetlen tekerni, menet közben könnyebb, de így is bő egyharmaddal nehezebb a Zsiguliénál, és érezhető holtjátéka is van. A négy dobfék rásegítés nélkül is eléggé intenzíven fog, a fent említett sebességtartományokhoz megfelelnek, odafigyeléssel és óvatosan a mai közlekedésbe is bemerészkedhetünk.

Katonai akciókban és a természeti elemekkel való küzdelemben nem sok jelentősége volt, hogy milyen jó a fék, vagy mennyire ráz a futómű. Ennél sokkal fontosabb volt a strapabíró szerkezet, az egyszerű javíthatóság, és a mindent legyőző terepképesség.

A vendégcikk szerzője Az Autó szaklap

Címlapról ajánljuk

Na szia mentő! - már gyerekdal is készült

Újabb fejezetéhez érkezett az országos figyelmet kapó életmentés története: személyesen találkozott a „Na szia mentő!” mondatáról ismertté vált kisfiú és a segélyhívást fogadó mentésirányító. Az eset hatására az Országos Mentőszolgálat új oktatási kampányt indít óvodásoknak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×