Infostart.hu
eur:
363.57
usd:
315.41
bux:
150022.25
2026. augusztus 13. csütörtök Ipoly

Gyermeke szív- és érrendszerét is tönkreteheti a dohányzó kismama

A dohányosok gyerekeinek erein már életük első évtizedeiben is meglátszik, hogy szüleik a káros szenvedély rabjai - állítják holland tudósok, akik kutatásuk során több mint hétszáz fiatal agyi vérellátásért felelős artériájának vastagságát mérték meg.

Árt a gyerek egészségének, a szív- és érrendszerének is, ha dohányos van a családban, ezt már több kutatás is bizonyította. A miénkből az derül ki, hogy a dohányfüstnek már életük igen korai szakaszában hatással van rájuk - állítja Cuno Uiterwaal, az Utrechti Egyetemi Orvosi Központ professzora.

A tudós és kollégái ultrahang segítségével mérték meg 732 fiatal felnőttnél, hogy mennyire vastag az agy vérellátásáért felelős verőerük fala. A résztvevők szüleinek jó része dohányzott: a terhesség ideje alatt az anyák 29, az apák 60 százaléka cigarettázott.

Azoknál a fiataloknál, akiknek mindkét szülője dohányzott a terhesség alatt, vastagabb volt az arteria carotis communis (közös fejverőér) belső fala. A megvastagodás akkor volt a legnagyobb, ha az anya is rabja volt a káros szenvedélynek.

Uiterwaal szerint kutatásuk eredménye bizonyítja, hogy a dohányzás a magzat szív- és érrendszerét is károsítja, nemcsak gyermekkori légzési betegségeket vagy alacsony születési súlyt eredményezhet.

A kutatásból levont következtetéseket ugyanakkor ellenőrizni kell: a szakértők most ötéves gyerekeket terveznek megvizsgálni ugyanilyen módszerekkel, hogy kizárható legyen az olyan tényezők befolyása, amelyek megzavarhatnák az eredményeket.

A vizsgálatnak hibája például, hogy nem voltak pontos adatok a résztvevők szüleinek dohányzási szokásairól, azokról csak az emlékezetük alapján adtak számot.

Címlapról ajánljuk
Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Minden európai folyón gondot okoz az alacsony vízállás, az áruszállítás szempontjából fontos Rajna és Duna legnagyobb részén gyakorlatilag ellehetetlenült a teherhajózás – mondta el az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila hangsúlyozta: csak azokon a folyószakaszokon tudnak közlekedni a hajók, ahol vízlépcsőt építettek.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Az éjszaka folyamán Oroszország támadást hajtott végre az izmajili kikötő területén Odessza megyében, károkat és tüzet okozva - közölték az ukrán hatóságok a Reuters szerint. A román határ közelében fekvő Izmajilben található Ukrajna legnagyobb Duna menti kikötője, amely gabonát és egyéb árukat kezel. Kijevnek és a nemzetközi partnereinek van egy közös terve arra, hogy Moszkvát a háború befejezésére kényszerítsék - jelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán államfő tegnap. Zelenszkij szerint a terv a Vlagyimir Putyin orosz elnökre nehezedő nyomáson alapszik - írja a Kyiv Independent. Cikkünk folyamatosan frissül.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×