A március 12-én napvilágot látott árrésstoprendelet számos kérdést vetett fel. Természetesen hétfő óta minden érintett kereskedő megpróbálta a lehető legjobb tudása szerint az árakat csökkenteni úgy, hogy a rendeletet be tudja tartani, ám a kérdéseiket a hatóság, illetve a minisztérium még nem válaszolta meg – mondta az InfoRádióban Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Kiemelte: nem tudják, hogyan értendő például a saját márkás termékekre vonatkozó előírás, és hogyan értendő maga az árrésszámítás, mi számít bele, és mi nem.
"Az árrés maximum 10 százalékos lehet, viszont kérdés, hogy az utólagos visszatérítéseket, amelyeket a kereskedők valamilyen marketingszolgáltatásért kapnak, hol kell érvényesíteni, illetve például a szállítási költség beleszámít-e beszerzési árba. Ezeket pontosítanunk kell még, de természetesen a rendeletet a kereskedők a hétfői naptól hatályba léptették, az árakat csökkentették a mérsékelt árrésre" – emelte ki Neubauer Katalin.
Mint mondta, a saját márkás termékek arányára vonatkozó kikötés nem a kereskedők, hanem a vásárlók és a feldolgozóipar védelmében született. Mivel most az olcsóbbá váló termékek közelebb lesznek a saját márkás termékek áraihoz, a rendelet arra koncentrál, hogy a boltok kínálatában ne legyen nagyobb a saját márkás áruk súlya, mint az előző időszakban.
Neubauer Katalin az intézkedés várható hatásával kapcsolatban hangsúlyozta: a kereskedőnek ki kell tudnia gazdálkodni a költségeit ezzel az árréssel is, mert ha nem, akkor a vállalkozás nem lesz fenntartható. Számításaik szerint
az árrésstop két-három százalékkal is csökkentheti a teljes árréstömeget, amivel viszont már veszélybe kerülhet egy kereskedelmi egység működése.
Ráadásul minél kisebb egy vállalkozás, annál nagyobb arányt képvisel a forgalmában a rendeletben meghatározott 30 termékkör (ez egy nagy cégnél 800 terméket is jelenthet, de egy kisebbnél is több száz tartozik bele), vagyis az árrésstop a kisebb boltokat könnyebben fordíthatja veszteségbe.
Mint a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára kiemelte, a mostani árversenyben nincs olyan lehetőség, hogy más termékeket megdrágítva behozzák a kieső összegeket a kereskedők. Viszont azt gondolja, hogy a 30 olcsóbbá váló termékfajta közül egyes friss árukat, amelyeket korábban piacokon vásároltak meg az emberek (például húsféleségek, zöldségek, gyümölcsök), most majd a kereskedelmi láncoknál fogják. Ezzel a piacok elveszthetik e területen az árelőnyüket, így kárát láthatják a kormányzati intézkedésnek.