Infostart.hu
eur:
388.89
usd:
331.84
bux:
109548.4
2025. december 18. csütörtök Auguszta
A balatonkenesei löszfal. Forrás: Wikipédia
Nyitókép: Forrás: Wikipédia

Természeti katasztrófa fenyeget a Balatonnál

A tó keleti medencéjében a part fölötti löszfal folyamatosan mállik, bármikor bekövetkezhet a jelentősebb földcsuszamlás.

Balesetveszélyes löszfalak ölelik körül a Balatont. Forintmilliárdokat emészt fel a karbantartásuk és se szeri se száma a tó körüli omlásoknak – írja economx.hu. A portál szerint a Balaton környékén barangolva bárki a saját szemével bizonyosodhat meg arról, hogy a löszrétegek megcsúszása általános jelenség, amit valamelyest megelőzni kizárólag nem túl esztétikus beton és acél védművek építésével lehet. A tó keleti medencéjében Balatonfűzfőtől Balatonkenesén és Balatonakarattyán át, egészen Balatonvilágosig karéjban, továbbá a déli parton például Balatonföldváron és Fonyód térségében összességében sok-sok kilométer hosszúságban, szakaszosan húzódnak veszélyforrást jelentő löszfalak, amik folyamatosan fenyegetik a tó körüli főutak és vasútvonalak épségét.

Legutóbb nem túl régen, tavaly év vége felé szakadt le a partfal Balatonföldváron. Még jó, hogy a korábban kiépített védműnek köszönhetően az omladék nem tudott kárt okozni az ott élők vagyontárgyaiban – lehetett olvasni a város Facebook oldalán.

A több tonnányi törmelék egy fát döntött ki, és tönkretette az omladékfogó rendszert.

A portál felidézte ez egyik legijesztőbb balatoni földcsuszamlást. Több mint száz éve, 1914. május 11-én Balatonkenese és Balatonfűzfő között egy teljes vasúti szerelvényt sodort a Balatonba a sínekkel és a talpfákkal együtt egy hirtelen bekövetkezett, hatalmas földomlás. Akkor a csapadékos időszak következtében nyomán lazult meg és omlott le a löszfal. Az eset akár katasztrófába is torkollhatott volna, hiszen a szerelvényre mintegy százezer köbméter föld zuhant. Az eset mégsem követelt halálos áldozatokat, ugyanis Balogh Tibor masiniszta nagy lélekjelenléttel villámgyorsan lefékezte és kiürítette a vonatot.

A Balaton menti löszfalaknak tulajdonképpen csak egy részét alkotja a lösz, és a falak anyagában ugyanolyan hangsúlyosan jelen vannak a millió éves üledékek, melyek régen a Pannon-tenger fenekét borították. Ezeket a részben löszös képződményeket a természet is kihasználja: lyukakat fúrnak beléjük az ürgék, pockok, fecskék, gyurgyalagok és a darazsak is, ami labilissá teszi a falakat.

Löszfal Balatonakarattyán. Forrás: Wikipédia
Löszfal Balatonakarattyán. Forrás: Wikipédia

2010-ben Balatonakarattyánál, ott, ahol az északi partra tartó vasúti szerelvény kibukkan egy alagútból, és a szemünk elé tárul a tó keleti medencéje, annyira megmozdult a hegyoldal, hogy majdnem magával vitte a vasútvonalat. Abban az évben 10 kilométer/órás sebességkorlátozást kellett elrendelni a szakaszon, sőt a vonatforgalom is szünetelt, amíg a labilis löszt a szakemberek súlyos költségek árán stabilizálták.

A Tihanyi apátság alatt is csúszik a föld: építésekor még legalább tízméteres terasz vette körül a templom Balaton felé néző oldalát, mára azonban ez a védterület mindössze 2-3 méteresre szűkült.

Fonyódon a kilométereken át futó magaspart átlagosan 50 méterre emelkedik az út fölé, és ott akár több ezer köbméternyi föld indulhat meg másodpercek alatt.

Badacsony. Forrás: Wikipédia
Badacsony. Forrás: Wikipédia

A portál szerint a szakemberek körében egyetértés van a tekintetben, hogy a balatoni partfalak meglehetősen instabilak és omladoznak, aminek a megakadályozására nincs örökké tartó megoldás. A fonyódi löszfal például a 2010-es években már többször megindult, és emiatt hosszú időre le kellett zárni a 7-es főutat és a mellette futó vasúti sínpályát.

Csúnyán megindult a partoldal – foglalta össze akkor egy helyszíni tudósító, beszámolva arról, hogy a löszfal több helyen is repedezett, így például az egyik helyi idegenforgalmi látványosság, a Kripta-villa közelében is, illetve éppenséggel a már említett magaspart tetején futó panorámasétány kerítésének tövétől indul az egyik omlás.

Ijesztő, de mégis csak tény, hogy – akárcsak a földrengések esetében – egyelőre nincs tudományos lehetőség a partfalomlások pontos előrejelzésére.

Címlapról ajánljuk
Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.

Két új közvélemény-kutatás, homlokegyenest ellentétes eredménnyel

A Nézőpont Intézet friss felmérése szerint listán a Fidesz 46, míg a Tisza Párt 39 százalékos eredményt érne el, ha most lennének a parlamenti választások. A Medián viszont nemrég azt mérte, hogy a Tisza a teljes szavazókorú népességben 5, míg a választani tudó biztos szavazók körében 10 százalékkal előzi meg a Fideszt. A 40 évnél fiatalabbak között 57 százalékos a Tisza Párt támogatottsága.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×