eur:
407.97
usd:
375.13
bux:
73837.78
2024. november 5. kedd Imre
Sérült járművek az Árpád hídon, ahol összeütközött három autó 2024. július 3-án. A balesetben hárman életüket vesztették.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

Miért van mostanában ennyi baleset az Árpád-hídon?

Miért lett halálút a budapesti Árpád híd? Nincsenek könnyű helyzetben a rendőrök, pedig vannak érdekes megoldások is a száguldás elkerülésére.

Ahogy arról több cikkben beszámoltunk rendszeresek a súlyos balesetek a budapesti Árpád hídon. Legutóbb három ember vesztette életét, korábban egy biciklist gázoltak halálra versenyző autósok.

A kozlekedesbiztonsag.hu arról írt elemzést, hogy miért ilyen gyakoriak és súlyosak az itteni balesetek.

Több szakember, valamint egykori és ma is aktív autóversenyzők szerint a híd szabályosan vonzza a gyorshajtókat.

- áll a cikkben. A 928 méter hosszú, szinte nyílegyenes, három széles sávval, viszonylag jó minőségű burkolattal, és jól belátható – ami ez esetben azt jelenti, hogy a rendőröknek nem sok lehetőségük van észrevétlenül megfigyelni a forgalmat.

Bár sokan sebességmérést és súlyosabb bírságokat követelnek, de bár a Budapest III. kerületének egyes útjain a rendőrség néhány óra alatt akár 2-300 gyorshajtót is megbírságolhat, néhány nappal később minden megy tovább, mint ha mi sem történt volna.

Nem véletlen, hogy

sok helyen inkább a jognál erősebb, s ami adott esetben talán még fontosabb, állandó fizikai akadályt jelentő eszközökkel és megoldásokkal igyekeznek ellehetetleníteni, értelmetlenné tenni a gyorshajtást.

Kisebb települések bevezető és átvezető útjain építenek a városkapukat, amelyek egyszerre látványosságok és forgalomlassító eszközök.

Ezért alakítanak ki a bevezető utakon járdaszigeteket, építenek fekvőrendőröket a zebrák előtt, sok helyen a fekvőrendőr olyan széles, mint maga a gyalogos-átkelőhely. És ezért kötik össze a traffiboxokat a közlekedési lámpákkal; ha valaki a megengedettnél gyorsabban hajt be a településre, a legközelebbi közlekedési lámpa pirosra vált előtte. Legutóbb Gödön telepítettek ilyet. Így már nem éri meg sietni, mert azt az időt, amit a sebességtúllépéssel nyer, elveszti a pirosnál várakozva.

Meghökkentő megoldások

Vannak más innovatív megoldások is, ilyenek a világító utak, amelyeken a burkolaton fluoreszkáló felfestéssel jelzik az autósoknak az aktuális sebességhatárt.

A fluoreszkáló vonalakat egy optikai trükknél is eredményesen használják, ami éjjel-nappal egyaránt hatásos. Bizonyos távolságonként a menetirányra merőleges vonalakat festenek fel. Ezek távolsága egymástól egy ideig azonos, majd elkezdik csökkenteni. Az egymást egyre gyorsabban követő vonalak a sofőrökben azt az érzést keltik, mintha gyorsulna alattuk az autó és a tapasztalatok szerint hamarabb vesznek vissza a gázból, mintha a sebességmérőre pillantanának.

Szintén kiváló sebességcsökkentőnek bizonyultak a burkolatba épített rezgető csíkok. Ezeket úgy alakítják ki, hogy amikor a jármű egy bizonyos sebességnél gyorsabban halad át rajtuk, rezgést idéznek elő, ami az autóban is érezhető. Így figyelmeztetik a sofőröket, hogy csökkentsék sebességüket. És minél nagyobb a sebességtúllépés, annál irritálóbb a rezgés.

Léteznek a világban már olyan mozgó fekvőrendőrök is, amelyek csak akkor emelkednek ki kissé a burkolat síkjából, ha egy autó a megengedettnél gyorsabban közelít feléjük.

Címlapról ajánljuk
Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×