Júliustól jelentős változások lépnek életbe az italcsomagolások visszaváltásában - mondta az InfoRádióban Ozoli Gábor, a MOHU szóvivője.
„A gyártók most már nem hozhatnak forgalomba olyan műanyag, alumínium vagy üveg italcsomagolást, ami nem visszaváltható, nincs regisztrálva a visszaváltó rendszerbe” – mondta a szóvivő. Hozzátette, ez még azt jelenti, hogy ami június 30-ig forgalomba került, azok ott lesznek a polcokon, mindaddig, amíg le nem jár a szavatosságuk. A visszaváltható csomagolásokon jelezve van a címkéken egy logóval az 50 forintos betétdíj, ami vissza is lesz értük fizetve a visszaváltáskor.
Ozoli Gábor elmondta, a rendszer célja, hogy az italcsomagolások anyaga minél nagyobb részben legyen újrahasznosítva. Az üdítők, alkoholos italok csomagolása, sörök, borok csomagolásai javarészt érintett lesz. A boltoknak is jeleznie kell, hogy melyik italcsomagolás visszaváltható, és melyik nem. Megjegyezte,
az 50 forintos betétdíj egyfajta motiváció, hogy a vásárló szívesebben vigye vissza a kiürült dobozokat, palackokat.
A szóvivő kitért a visszaváltás rendszerére is: a megvásárolt italok csomagolásait ezentúl nem szabad összenyomni, mivel az automatának fel kell ismernie azokat. Miután bedobtuk őket a gépbe, háromféle lehetőség közül lehet választani:
- kinyomtat nekünk a gép egy vouchert, ami az üzletben levásárolható,
- utalással közvetlenül visszaigényelhetjük a bankszámlánkra,
- vagy akár jótékony célokra is felajánlhatjuk az összegyűlt betétdíjat.
Kézi visszaváltás esetén, amikor az automata helyett a boltnak adjuk vissza a csomagolásokat, akkor csak levásárlásra van lehetőség.
Miklósvári Géza, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé, és Üdítőital Szövetség elnöke arról beszélt, hogy az utóbbi hetekben egyre nagyobb számban gyártják az új palackokat.
"A palackok, dobozok ugyanazok, de ki lett rajtuk cserélve a címke, és más EAN-kóddal vannak ellátva, és a fogyasztó láthatja rajtuk, hogy visszaválthatók" - mondta a szervezet elnöke. Elmondása szerint vannak olyan gyártók, amelyek már hetek óta csak az új címkével gyártják termékeiket, ugyanis ha valakinek július elsején még maradt készleten régi címkés terméke, azt nem hozhatja forgalomba.
Ezért mindenki törekedett arra, hogy az átállás úgy történjen meg, hogy már csak az új termékeik legyenek készleten
– tette hozzá.
Miklósvári Géza elmondta azt is, hogy a vásárlóknak mire kell leginkább figyelniük. Elmondása szerint a palackok a régi minőségben kerülnek forgalomba, de amíg a régi szelektív hulladékgyűjtésnél azt kommunikálták, hogy össze kell taposni a dobozokat, palackokat a könnyebb szállítás és gyűjtés érdekében, most a MOHU marketingje, reklámjai most jelzik, hogy ne tegyük ezt, hanem lehetőleg sértetlenül vigyük vissza őket.
Az eddigi tapasztalatok alapján, még ha egy palack nem is tökéletesen ép, azaz van rajta egy kis gyűrődés, nyomás, ha az EAN-kódos rész rendben van, akkor az automaták be tudják olvasni, és visszaadják az 50 forintos betétdíjat.
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé, és Üdítőital Szövetség elnöke jelezte, a drágább palackok miatt az első hetekben a forgalom visszaesésére számítanak.