A hidroplános repülés magyarországi beindításán fáradozó cég repülője még a szeptember 8-9-i repülőshow alkalmából járt a városban, mindkét nap meg lehetett csodálni.
Mint az Aeroexpress mostani közleményéből kiderült, a gyakorlórepülések hosszas előkészítés után, a Szegedért Vízisportbarát Egyesület együttműködésével és a Szolchrom hajósiskola szakembereinek biztosításával jöttek létre. Az esti órákban a hidroplán belvárosi kikötését számos érdeklődő követte partról és a Belvárosi hídról, ami nem csoda, hiszen
a magyar repülés történetében nincs feljegyzés arról, hogy valaha járt volna hidroplán a Tiszán.
Báló Tamás, a Szegedi Közlekedési Társaság repülőtéri üzletágának vezetője rámutatott: bár a népszerű rendezvény sétarepülés programjában ugyan idén még nem szerepelt a hidroplán, de a mostani sikeres üzem alapján jövőre akár már az érdeklődő közönség is kipróbálhatja a tiszai landolás élményét.
Molnár Zsolt, a Szegedért Vízisportbarát Egyesület elnöke az előzményeket felidézve elmondta: mivel az egyesület legfőbb célkitűzése az idegenforgalmi turizmus, valamint a hajós élet fellendítése a Tiszán, régi gondolati törekvés, hogy Szegeden vízi leszállóhely is erősítse a helyi turizmus egyik pillérét.
Az Aeroexpress tavalyi sikeres dunai és balatoni leszállásai ösztönözte őket arra, hogy felvegyék a kapcsolatot a légitársasággal és együttműködési megállapodásban rögzítsék közös törekvéseiket. A terv 11 hónap alatt jutott el a közelmúltbeli megvalósulásig.
"A vízirepülés reneszánszát éli Európában, ami nem véletlen, hiszen jelentősége többszörös: a turisztikai attrakciótól a taxirepülésekig, rendészeti feladatokban és katasztrófavédelemben számos területen teremt értéket, ezért igyekszünk a fejlesztésével élen járni Közép-Európában" – jelentette ki Széchey Márton, az amfíbia parancsnoka, aki vízirepülő kiképzését lengyelországi tavakon kapta és Norvégiában fejlesztette tovább.
Az Aeroexpress-alapító oktatókapitány hozzátette: a digitális világban egyre nagyobb értéke van a valós aktivitásoknak, a hidroplán pedig a hajózás és a repülés együttes élményét adja, ami a Tiszán a part menti fasorok közé besüllyedve, és vízre leszállva a vártnál is mélyebb benyomást tett a személyzetre, melynek immár Farkas Imre kiemelkedő tapasztalatú szegedi repülőoktató is tagja volt.
A parancsnok kifejtette azt is, hogy az Aeroexpress vízirepülő csapata a Dunán, a Balatonon és most a Tiszán végzett gyakorlórepülések után
újabb magyar vizeken jelenhet meg,
ezzel is szolgálva a magyar repülés fejlődését, sokszínűbbé válását, a hazai képességek gazdagodását.
A fel- és leszállásokat biztosító vízi személyzet nevében László György kiemelte: több évtizedes szegedi hajós tapasztalattal is meghatározó lépcsőfok szakmai pályafutásában a hidroplánnal történő együttműködés, hiszen a vízen kisgéphajóként manőverező jármű mindenkinek újdonságot jelentett a Tiszán, mégis minden folyamat gördülékenyen ment, a repülőgép pedig kiválóan működött együtt a folyón a többi vízi járművel.
A vízirepülés hazai újraformálása innovatív gondolkodást igényel nemcsak tőlünk, hanem számos partner részéről is, ezért is vagyunk hálásak Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóságnak is a hajózási és légügyi környezetvédelmi hatóságok mellett, mert nyitottak az újításokra – hangsúlyozta Somogyi-Tóth Dániel, az Aeroexpress társalapítója.
Az Aeroexpress márkanév idén 100 éves, hiszen 1923-ban ezen a néven kezdte meg működését az a légitársaság, amely a Duna Gellérthegy előtti szakaszáról felszállva a Balatonra és Bécsbe szállította az utasokat. A magyar szakemberek által tavaly alapított Aeroexpress cégcsoport egyik célja, hogy Kárpát-medencei célállomásokra indítson menetrend szerinti légijáratokat, másik küldetése pedig az, hogy Magyarországon ismét meghonosodjon a vízirepülés.