Azon túl, hogy a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálatot folytat, a hazai turisztikai ügynökség egy kérdőívvel kereste meg a szálláshelyeket azzal kapcsolatban, hogy tartozik-e nekik a Booking.com (és mennyivel - de ezt nem volt kötelező elárulni), illetve mióta áll fenn ez a helyzet.
Mint ismert, a globális szállásfoglaló oldal informatikai rendszere karbantartására hivatkozva, majd a határidőt többször meghosszabbítva nem fizette ki azon - jellemzően kisebb - szálláshelyeknek az általa beszedett pénzt. Az adott hotel-panzió-apartman bízhatta meg a céget, hogy a foglalást nála fizessék az egyszerűség kedvéért, és ilyenkor a vendégek kijelentkezése után utalt a Booking a szálláshelynek. Ez azonban sok esetben több mint egy hónapja nem történt meg. Az eredeti határidő július volt, és bár egyesek múlt héten már megkapták pénzüket, sokan csak várnak erre.
Ráadásul meglehetősen sokan: az MTÜ kérdéseire beérkezett válaszok alapján
az érintettek 80 százalékának a mai napig nem utalta át a globális szálláshelyközvetítő oldal az elmúlt hetek szállásdíjait. Sőt, a válaszolók 34 százaléka azt jelezte, hogy a rendszer szerint nekik van tartozásuk az oldal felé.
A kérdőívet eddig közel 6000-en töltötték ki, túlnyomó többségben (79 százalékban) családi vállalkozásban üzemeltetett magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek.
Az eddigi válaszolók közel felének a működését nehezíti a fennakadás.
A közlemény kiadásáig 2290 vállalkozás nyilatkozott úgy, hogy tartozik neki a szállásközvetítő cég.
- Mindössze 5 százalék válaszolta azt, hogy ez az összeg 100 ezer forint alatti, míg
- 30 százaléknak 100-500 ezer forint közötti összeggel tartozik,
- 28 százaléknak 500 ezer és 1 millió forint közötti összeggel,
- 26 százaléknak viszont 1 millió feletti összeget nem utalt még el az online platform.
Mindössze 15 százalék volt annyira szerencsés, hogy jelentős csúszással ugyan, de megkapta a szállásdíjat.
„Felháborító és elfogadhatatlan, hogy egy olyan ágazatban, amelyben az értékesítés mára nagyrészt az online térben zajlik, az egyik meghatározó multinacionális szereplője épp a kisvállalkozókkal szemben próbálja érvényesíteni erőfölényét, és ezzel családok ezreinek megélhetését veszélyezteti. Ráadásul teszi ezt éppen a főszezonban” - jelentette ki Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatóságának elnöke.
Az MTÜ egyeztetést kezdeményez a témában az érintett hatóságokkal, a bajba jutott vállalkozások számára pedig jogsegély szolgálatot indít. A károsultak kérdéseit a jogsegely@mtu.gov.hu e-mail címen fogadják.