"Az elmúlt években egyre inkább megnőtt a magyar alapítású, kis, manufakturális alapokon működő társaságok száma, amelyek európai színvonalon magas minőséget képviselnek" – mondta az InfoRádióban Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője.
A 2008-as gazdasági válság nagy hatással volt a hazai cukrászdákra és a cukrásziparra. Számos üzlet bezárt, sokan módosították addigi tevékenységi körüket. A vállalkozók száma 2010 után élénkülni kezdett az ágazatban, és az elmúlt bő egy évtized során 725 új cukrászdát jegyeztek be Magyarországon.
A jelenlegi válság és előtti a pandémiás időszak miatt
leginkább az energiaáraknak emelkedése, illetve az infláció fokozódása nehezíti a cukrászdák tevékenységét.
A legtöbb vállalkozás igyekszik tartani a korábbi árakat, a megszokott minőséget, mindazonáltal sokan a mennyiségek csökkentéséről és az árak emeléséről is döntöttek.
Az elmúlt hónapokban több ikonikus cukrászda bezárt, de Szigethy-Ambrus Nikoletta szerint tömeges csődök még nincsenek, és több nagy cukrászda bezárását nem a jelenlegi helyzet, hanem sokkal inkább egy összetettebb, komplex probléma okozta.
Édességeink külföldön
Az elemző szerint külföldön legnépszerűbb magyar cukrászipari termékek között van a csokoládé: 2021-ben 243 millió dollár értékben exportáltunk. Jégkrémből 157 millió dollárnyit, cukorkából pedig 95,6 millió dollár értékben szállítottunk európai, illetve más országokba. Az elsődleges piac ebben a szektorban az Európai Unió, illetve a többi európai ország.
Érdekesség, hogy csokoládét Indiába, Törökországba és Kanadába is exportálunk, jégkrémet Ausztráliába és Izraelben, cukorka- és drazsétermékeket pedig jelentős mennyiségben szállítunk Japánba.