eur:
389.4
usd:
363.28
bux:
68123.99
2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Nyitókép: Pixabay

Gyarmathy Éva: a sajátos nevelési igényű tanulókhoz kellene igazítani az oktatási rendszert

Egy év alatt kiugróan, több mint hatezerrel nőtt a sajátos nevelési igényű tanulók száma. Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus szerint emögött a digitális oktatás és a kötelező beiskolázás állhat.

Sajátos nevelési igényűnek számítanak a mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékossággal, tanulási, figyelem- és magatartás-szabályozás zavarral küzdő, illetve az autista gyerekek. A KSH előzetes összesítése szerint az idei tanévben több mint 100 ezer ilyen gyermek tanult köznevelési és szakképző intézményekben. Ez azt jelenti, hogy az SNI-s gyerekek száma egy tanév alatt több mint hatezerrel nőtt.

Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus érdeklődésünkre azt mondta: ez kiugró szám, hiszen eddig évi 2-3 ezerrel emelkedett az ilyen fiatalok száma. Szerinte az idei adat mögött a járvány és az általa okozott káosz miatt bevezetett távoktatás, jellemzően digitális tanrend és a hatéves kortól kötelező beiskolázás állhat. Előbbit illetően azt mondta, nincs megfelelően kitalálva, utóbbival kapcsolatban pedig úgy érzi, egyébként is növelte volna SNI-sek arányát, miután már nem az óvodapedagógus dönt, hanem a szülőknek kell kérniük, hogy hatévesen még ne kelljen iskolába mennie a gyereknek.

A szakértő kiemelte azt is:

a mai gyerekek idegrendszeri érése a sok információ és a gyakrabban használt vegyi anyagok miatt megkésett.

Ha a kicsiket így ültetik az iskolapadba, az különböző zavarokat okozhat. Gyarmathy Éva szerint az ilyen gyerekek fejlesztésére a jelenlegi oktatási rendszer alkalmatlan. Ugyanis abba a rendszerbe próbálják visszatenni a problémákkal küzdő gyerekeket, mely kivetette őket ezek miatt a problémák miatt – magyarázta.

A szakpszichológus szerint az SNI-s gyerekeket nem elég csak integrált osztályokba járatni, fontos lenne, hogy a saját tempójukban haladhassanak a tananyaggal. Ehhez megfelelő számú fejlesztőpedagógusra is szükség lenne – hangsúlyozta. Köztük gyógypedagógiai asszisztensekre azon gyerekek mellett, akik súlyosabb problémákkal küzdenek. Megjegyezte, miután az SNI-sek csak a jéghegy csúcsa,

minden osztályban elkelne minimum egy pedagógiai asszisztens.

Gyarmati Éva hozzátette: sok olyan gyerek van, akit nem diagnosztizálnak, vagy a problémája enyhébb, ráadásul folyamatosan nő a sajátos nevelési igényű tanulók száma, így az oktatási rendszer ehhez igazítása nem várhat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Wéber Gábor elmondta, ki szorongathatja meg Max Verstappent

Wéber Gábor elmondta, ki szorongathatja meg Max Verstappent

A hétvégi Forma–1-es Miami Nagydíjon is a Red Bull és Max Verstappen a fő esélyes – mondta az InfoRádióban Wéber Gábor. A kommentátor a 2024-es szezon első öt versenyének legfontosabb történéseit is elemezte, valamint kitért arra is, milyen következményei lehetnek annak, hogy Adrian Newey tervezőmérnök 2025-ben már biztosan távozik a vb-címvédő istállótól.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×