Ibolya Tibor fővárosi főügyész közleménye szerint a kerületi ügyészség 2019. november 28-án emelt vádat halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és más bűncselekmények miatt az ukrán hajóskapitánnyal szemben.
Az ügyészség az eljárás során végig azt a szakmai álláspontot képviselte, hogy a szökés határozott veszélyére és más okra is figyelemmel a legsúlyosabb kényszerintézkedés szükséges és indokolt. Az ügyészség ezért a vádiratában indítványozta, hogy a perbíróság rendelje el a vádlott letartóztatását.
A bíróság a vádiratban szereplő indítvány alapján - osztva az ügyészségi álláspontot - hétfőn elrendelte a letartóztatást. A végzés nem végleges - írta a főügyész.
Fennáll a veszély a bíróság szerint, hogy Ukrajnában elrejtőzne
A bíróság hétfő délután közölte, hogy a letartóztatási végzés rögzíti: a vádlottnak Magyarországon semmilyen egzisztenciális kötöttsége nincs, ukrán állampolgár, Ukrajna pedig nem adja ki más államnak saját állampolgárát az európai kiadatási egyezményhez fűzött fenntartás alapján. A bíróság szerint a szökés és az Ukrajnában elrejtőzés lehetőségét erősíti, hogy a vádlott munkáltatója biztosíthatná a vádlott megélhetését az ukrajnai címére folyósított járandóság formájában.
Bár az ügyben már vádat emeltek és a bizonyítékok rendelkezésre állnak, a bíróság szerint a kapitány esetében fennáll a veszélye annak, hogy a büntetőeljárásban kihallgatni tervezett tanúk befolyásolásával megnehezítené a bizonyítási eljárást.
A kapitány bűnügyi felügyeletét eddig a mozgását nyomon követő technikai eszköz biztosította, "amelynek egy esetleges erőszakos módon történő eltávolítása a sikeres szökést Ukrajna felé nem akadályozná meg, elfogására kevés idő állna rendelkezésre" - írta közleményében a bíróság. Hozzátették: az összebeszélés lehetőségét, illetve a tanúk befolyásolását sem zárja ki a bűnügyi felügyelet, a kapitány kapcsolattartása a büntetés-végrehajtási intézet keretein belül hatékonyabban ellenőrizhető.
Az Infostart is megírta, hogy november 28-án vádat emelt a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség az ukrán kapitány ellen halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
A vád szerinti bűncselekményeket a törvény – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztéssel fenyegeti.
A szállodahajó ukrán hajóskapitányát nem először tartóztatják le az ügyben
A kapitányt június 1-jén letartóztatták, a bíróság azonban lehetővé tette, hogy 15 millió forint óvadék ellenében Budapest területén bűnügyi felügyelet alá kerüljön nyomkövető eszköz alkalmazásával. A legfőbb ügyész a Kúriához fordult, és a legfelsőbb bírói fórum kimondta: törvénysértő volt az óvadék engedélyezése.
Július 31-én - miután a férfit segítségnyújtás 35 rendbeli elmulasztásával is meggyanúsították - a bíróság ismét elrendelte az ukrán kapitány letartóztatását.
November 18-án a Fővárosi Törvényszék azt közölte, hogy jogerősen elrendelték a kapitány bűnügyi felügyeletét, miután a másodfokon eljáró bíróság helybenhagyta azt az elsőfokú végzést, amelyben a Budai Központi Kerületi Bíróság megszüntette a Viking Sigyn ukrán kapitányának letartóztatását és kényszerintézkedésként - nyomkövető technikai eszköz alkalmazásával - bűnügyi felügyeletét rendelte el. A gyanúsított a számára kijelölt lakást engedély nélkül nem hagyhatta el.
Az ügyészség még novemberben emelt vádat a hajóskapitány ellen, aki álláspontjuk szerint nem figyelt kellőképpen, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így nem észlelte az előtte haladó hajót, nem tartotta meg a biztonságos távolságot, továbbá nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést.
A kapitány magatartása okozta az ügyészség szerint, hogy az általa vezetett szállodahajó nekiütközött a Hableány sétahajó hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt ember a vízbe került.
A vádhatóság azt is felrója a kapitánynak, hogy nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének, pedig a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, áprilisban és májusban több mentési gyakorlatot le is vezetett.
A vád szerinti bűncselekmények miatt - a halmazati szabályokra figyelemmel - kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztés szabható ki. A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönre az ukrán kapitányt, és 9 évre tiltsa el a vízi járművezetéstől, ha az előkészítő ülésen beismeri bűnösségét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.
A Hableány katasztrófájáról korábbi cikkeink ITT találhatók.