INFORÁDIÓ 
2019. november 20. szerda
Jolán

magyar posta

csomag

küldemény

nav

vámeljárás

online kereskedelem

Az Európán kívüli térségből érkezett küldeményeket osztályozzák a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában 2019. október 15-én. A helyszínen sajtótájékoztatót tartottak az online rendelt termékek kiszállításáról.

Fontos információk a karácsonyi online ajándékbeszerzés előtt

Infostart

Az előrejelzések szerint 14 százalékkal emelkedhet a csomagok és csomagjellegű küldemények száma idén az előző évhez képest, a forgalmat elsősorban a nemzetközi online rendelések növelik – tájékoztatott a Magyar Posta és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közös közleményében.

Töretlen a webshopok népszerűsége, egyre többen rendelnek online, itthoni és külföldi oldalakról egyaránt. Az e-kereskedelem dinamikus növekedésével párhuzamosan a küldemények száma is évről évre komoly emelkedést mutat. A növekvő mennyiség megfelelő kezelésére és kézbesítésére fejlesztésekkel és minden évben speciális intézkedésekkel készül a Magyar Posta. A vállalat már 2018-ban is összesen 41 millió csomagot, illetve csomagjellegű küldeményt kezelt. A posta előrejelzése szerint 2019-ben 14 százalékkal emelkedhet az árutartalmú küldemények mennyisége.

Az emelkedést leginkább a nemzetközi árutartalmú küldemények hajtják.

Az ingyenes szállítással, általában Európai Unión kívülről rendelt küldemények mennyisége novemberben akár 30-40 százalékkal is több lehet, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban.

Budapest, 2019. október 15.
Külföldről érkezett  küldemények a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában 2019. október 15-én. A helyszínen sajtótájékoztatót tartottak az online rendelt termékek kiszállításáról.
MTI/Máthé Zoltán
Külföldről érkezett küldemények a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények hátránya, hogy közönséges levélként érkeznek (a legolcsóbb, általában ingyenes a szállításuk), ezért azokat postaládába kell kézbesíteni. Sokszor azonban még a postás táskájába is alig fér bele, nemhogy a postaládába, ilyenkor jellemzően értesítőt kap róla az ügyfél. Ezekhez a küldeményekhez nincs postai azonosító, vagyis útjuk nem nyomon követhető, legfeljebb szállítási azonosítót kap a megrendelő, ami nem alkalmas a nyomkövetésre. A küldemények ömlesztve, hatalmas zsákokban, konténerekben érkeznek meg a célállomásra. Jellemzően a zsáknak van szállítási azonosítója, és azt küldi el a webshop a címzettnek azonosítóként. A tapasztalatok szerint minimálisan emelkedett azon ügyfelek száma, akik hajlandók fizetni a szállítási és kézbesítési szolgáltatásért.

A magyar lakosság jelentős része vásárol online, tavaly mintegy 3,2 millió magyar tette ezt.

A következő tíz évben legalább megduplázódhat, de akár a két és félszeresére is ugorhat az évente kezelt csomagok száma.

A külföldről érkező árut tartalmazó küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 69 ezerszer vámkezelt Európai Unión kívüli országból feladott postai csomagokat, ez a szám idén már most meghaladja az 58 ezret. A csomagok leggyakrabban mobiltelefont, tabletet, étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot és elektronikai kiegészítőket, valamint LED-lámpákat tartalmaztak.

Hasznos tudnivalók

A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni a rendeléskor. A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelik: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet. Ezzel szemben az EU-ból jellemzően 1-2 hét.

Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni.

Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és e-mailes elérhetőségét is, hogy ha a küldeményt vámkezelni kell, akkor a lehető leggyorsabban értesíteni lehessen.

Ha egy küldemény az Európai Unión kívülről érkezik, vámkezelni kell. A csomagon szerepelnie kell az áru pontos megnevezésének és a megrendeléskor kifizetett összegnek.

A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgáltatásként nyomkövetést is kérni, így az ügyfél naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha megrendeléskor ingyenes szállítást választják, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható.

A vámeljárás menete

A vámkezelés akkor végezhető el, ha a beérkezett küldeményen az árumegnevezés egyértelműen szerepel, ismert a valós értéke és a címzettje. A vámkiszabás alapja a küldemény igazolt külföldi vételára, ennek pontos feltüntetése az ügyfél kötelessége. Ha a küldemény összértéke a 22 eurót meghaladja, akkor vám-árunyilatkozatot kell benyújtani. Ebben az esetben a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell, hogy ad-e vámkezelési megbízást a postának, és meg kell küldeni az áru értékét alátámasztó okmányokat. A vámkezeléshez és a vámérték igazolásához az alábbi dokumentumok szükségesek: számla, és/vagy paypal-igazolás és/vagy rendelés visszaigazolása (pl.: eBay).

A NAV a vámérték alátámasztása érdekében további dokumentumokat is kérhet be.

Budapest, 2019. október 15.
Kábítószergyanús anyagokat tartalmazó küldeményeket vizsgálnak egy vegyianyagokat felismerő és beazonosító készülékkel a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában 2019. október 15-én. A helyszínen sajtótájékoztatót tartottak az online rendelt termékek kiszállításáról.
MTI/Máthé Zoltán
Kábítószergyanús anyagokat tartalmazó küldeményeket vizsgálnak egy vegyianyagokat felismerő és beazonosító készülékkel a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén szükséges: az ajándékozó nyilatkozat a feladótól (formanyomtatvány nincs rendszeresítve), a feladó és címzett adatai (név és cím), a küldemény postai azonosítószáma, pontos tartalma, értéke, mennyisége.

Ha az ügyfél a vámeljáráshoz szükséges valamennyi – valós adatokat tartalmazó – okmányt, a küldemény érkezése előtt vagy után megküldi a postának, akkor a NAV a posta által benyújtott vámkezelési indítványt átlagosan 23 perc alatt feldolgozza.

Egyedi engedély, igazolás kell a gyógyszer vagy védett növényből, állatból készült termékek behozatalához.

Az interneten cégtől (webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de áfakötelesek, 150 euró fölött pedig áfát és vámot is kell fizetni.

Ha EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, akkor 45 euróig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de áfaköteles, 150 és 700 euró között 2,5 százalék vámot és áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot kell megfizetni. A szellemi tulajdonjogot sértő (hamis) termékek és a kábítószerek behozatala szigorúan tilos – emelik ki.

Az internetes vásárlással kapcsolatban egy részletes tájékoztató megtalálható az adóhatóság internetes oldalán is.

Nyitókép: Máthé Zoltán
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018