eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
A Clark Ádám úszódaru kiemeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát a Margit hídnál 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Hajóbaleset: friss részletek a Hableány kiemeléséről

A Műegyetem több munkatársa is huzamosabb ideig segítette a hajókatasztrófa utáni hatósági feladatvégzést.

A Margit híd alatt május 29-én felborult Hableány dunai sétahajó mentésében és kiemelésében részt vettek a BME szakemberei - tudósít az egyetem honlapja. Józsa János rektor, a Víztudományi és Katasztrófamegelőzési Tudásközpont egyik alapítója és tudományos vezetője már a baleset éjszakáján felkérést kapott Pintér Sándor belügyminisztertől a mentés mérnöki feladatainak támogatására. Vízépítő és hajómérnökök két hétig azon dolgoztak, hogy a felmerülő műszaki kérdésekre, megkeresésekre pontos válaszokat adhassanak.

Elsőként a vízépítő mérnökök kaptak felkérést a Duna adott szakaszára vonatkozó áramlások feltárására, amely alapján a búvárokra eső felületi terhelés becsülhetővé vált. Az elkészült, rövid szakvélemény alapján megállapították, hogy

a vízbe merülő búvárra ható erőhatás egy orkán erejű szélben történő munkavégzéshez hasonlítható és fokozottan életveszélyes.

A dokumentum alátámasztotta a búvárok gyakorlati tapasztalatait is, azaz hogy a merülés az első napokban életveszélyes volt.

A műszaki mentés második fázisában, miután feltérképezték az elsüllyedt hajóroncs helyzetét, megkezdődhetett a darus kiemelés műszaki tervének kidolgozása. A legfontosabb mérnöki kérdés az volt, hogy hány helyen és hol kell a hajótestet rögzíteni ahhoz, hogy a felszínre hozás során ne törjön ketté. A BME szakértői hajószilárdsági számításokat végeztek, de

a megtervezett emelési pontok helyzetét sok esetben felül kellett vizsgálni a kivitelezés során.

A hevederek megtervezett helyén ugyanis nem minden esetben sikerült a búvároknak emelőpontot elhelyezni.

Június 11-én a hajóroncs darus kiemelésekor folyamatosan a helyszínen felügyelték a munkálatokat. Az emelés folyamán, a hajó hátsó részén felfedezett törés ismét újraírta az emelési pontok számát. A biztonságos művelet érdekében ezért további heveder került elhelyezésre. A közös munka eredményeképpen, az ötödik emelőkötél rögzítését követően a hajót sikerült egyben kiemelni és biztonságos helyre elszállítani.

A Margit híd alatt május 29-én felborult Hableány dunai sétahajó 35 emberrel a fedélzetén süllyedt el: 33 dél-koreai turista és a 2 fős magyar személyzet tartózkodott a hajón. Az áldozatok közül heten élték túl a balesetet.

A tragédiával kapcsolatos valamennyi hírünk ITT olvasható.

Címlapról ajánljuk
Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki

Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki

A leszokási hajlandóságot nagyban befolyásolja, hogy mennyire érezzük távolinak a dohányzás negatív, illetve a leszokás pozitív következményeit – derül ki az ELTE PPK kutatóinak 1500 dohányost bevonó vizsgálatából.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×