„A magyar médiaszabályozás nem korlátozza a gyermekműsorok környezetében bemutatható reklámokat, de megállapít olyan gyermekvédelmi szabályokat, amelyek a kereskedelmi közlemény valamennyi formája esetén alkalmazandóak” - jelentette ki Pap Szilvia.
A rendelkezések kiindulópontja ugyanaz, mint a műsorszámok korhatári besorolását előíró rendelkezéseké, vagyis az, hogy
a kiskorúak életkoruknál fogva sérülékenyebbek és tapasztalatlanabbak, emiatt a felnőtt nézőknél kiszolgáltatottabbak.
Éppen ezért a szabályok szerint a hirdetők nem használhatják ki a kiskorúak életkorából adódó hiszékenységet, tapasztalatlanságot és a szüleik iránti bizalmat – fejtette ki a médiafelügyeleti főosztályvezető.
„Éppen ezért egy kereskedelmi közlemény közvetlenül nem szólíthat fel kiskorúakat valamely áru, termék megvásárlására vagy bérbevételére. És arra sem buzdíthatja a gyerekeket, hogy rábeszéljék a szüleiket a reklámozott áruk megvásárlására. A kereskedelmi közlemény nem használhatja ki a gyerekek és szüleik közötti bizalmat” - mondta Pap Szilvia.
Hozzátette: a reklámok indokolatlanul nem is ábrázolhatnak kiskorúakat veszélyes helyzetben, az alkoholtartalmú italokat népszerűsítő reklámok pedig nem célozhatnak kifejezetten kiskorúakat és nem ábrázolhatnak alkoholt fogyasztó kiskorút sem.
A médiafelügyeleti főosztályvezető elmondta, hogy folyamatosan ellenőrzik a magyar joghatóság alá tartozó országos és körzeti televíziókat, csatornákat és rádiókat, és a bejelentések alapján is eljárnak.
Pap Szilvia közölte, hogy elég jó a helyzet a hatóság tapasztalatai szerint.
„A tévécsatornák és a rádiók betartják a törvényi rendelkezéseket, szerencsére kevés jogsértő példát tudok mondani.
Arra volt már példa egy kereskedelmi rádióban, hogy egy hirdetésben közvetlenül szólították fel a kiskorúakat egy gyerekeknek szóló újság megvásárlására” - számolt be a főosztályvezető.
Pap Szilvia úgy látja, hogy a jogszabályi környezet ebből a szempontból rendben van, és kezeli is a problémákat. Felhívta azonban a figyelmet a szülő-gyermek kapcsolat, illetve az iskolai és a szülői edukáció fontosságára.
„Igenis figyelnünk kell, hogy a gyermekek melyik televíziócsatorna mely műsorait és reklámjait nézik. Emellett pedig
nagyon sokat kell beszélgetnünk a gyermekünkkel arról, hogy mit hogyan gondolnak a reklámokkal kapcsolatban, hiszen ők hiszékenységük miatt fenntartás nélkül bármit elfogadnak, ami a televízióban, rádióban megjelenik, elhangzik”
- véli a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság médiafelügyeleti főosztályvezetője.