Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Ma van a csend napja, ezt hallgassa meg!

Ma van a csend napja, ezt hallgassa meg!

Mára Európában a környezeti zaj lett a korai halálozás második leggyakoribb oka. A nagyvárosok lakosságának mintegy 30 százalékát éri egészség károsító zajterhelés. A csend napja alkalmából Muntág András zajvédelmi szakértőt kérdezte az InfoRádió.

Sokféle hatása van a zajnak az alvászavartól kezdve a beszédérthetőség zavarán át egészen a halláskárosodásig - mondta Muntág András zajvédelmi szakértő. Az alvászavar 30-40 decibel táján kezdődik, a halláskárosodás 85-90 decibel táján figyelhető meg.

Ha rövid ideig tart, akkor ki lehet pihenni, ha hosszabb, akkor maradandó károsodást okoz a zaj. 

Lehet mérni bizonyos testi reakciókat, például a szívverés gyorsulását, a vérnyomás emelkedését, bizonyos stresszre hasonlító tüneteket.

"55 decibel táján húzzuk meg azt a határt, amely az ember komfortérzetét zavarja. Ebből a szempontból a nagyvárosok rossz helyzetben vannak, mert az utcán 60 decibel alatti zaj ritkán fordul elő, sőt a forgalmasabb utak mellett 75-80 decibel is éri az embert" - mondta a szakember. Budapest vezet a magyar városok között,

a lakosság 30 százaléka 60 decibel feletti zajterhelést kap.

"Alattomos problémáról van szó, mert úgy gyűlik az emberben, hogy a hatása csak évekkel később mutatható ki" - figyelmeztetett Muntág András. A fővárosban a közúti közlekedési zaj okozza a legnagyobb problémát, törvényszerűen ahol nagy forgalom van, ott nagy zaj van, ezért a Széll Kálmán tér környéke, az Üllői út és a Rákóczi út számít a legzajszennyezettebb területnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szakíró Max Verstappen új csapattársáról: ha nem alkalmazkodik jól, az elődei sorsára jut

Szakíró Max Verstappen új csapattársáról: ha nem alkalmazkodik jól, az elődei sorsára jut

A motorsportol.hu főszerkesztője szerint a Red Bull teljesen logikus döntést hozott azzal, hogy jövőre már nem számít pilótaként a gyengén teljesítő Cunoda Jukira. Ugyanakkor Vámosi Péter arról is beszélt az InfoRádióban, hogy a helyére érkező Isack Hadjarnak sem lesz könnyű dolga, hiszen az osztrák csapatnál Max Verstappen kívánságainak megfelelően végzik a fejlesztéseket, és ha az éppen aktuális csapattárs ehhez nem tud alkalmazkodni, keserű sors vár rá.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×