A a PISA 2009 címmel tartott budapesti konferencián Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár azt mondta: a diákok családi háttere továbbra is meghatározza az eredményeiket és kilátásaikat. A politikus kiemelte: kimutatások szerint az általános iskola utolsó évében, nemzetközi összehasonlításban is jól szerepelnek a magyar diákok. A PISA felmérés viszont azt mutatja, hogy tizenöt évesen már csak a középmezőny végén találhatók a magyar fiatalok.
Az államtitkár arról is beszélt, hogy szeretnék, ha három éves kortól lenne kötelező az óvoda, így az iskolarendszer már akkortól hathat a gyerekekre. Ehhez azonban hiányzik harminc-negyvenezer óvodai férőhely.
Hoffmann Rózsa kiemelte: az alsó tagozat működtetését támogatják majd a kisebb településeken is, a felső tagozatokat viszont, ha csak kisebb csoportokban működnek, várhatóan összevonják.
A politikus elmondta, a várható tankötelezettségi korhatár tizenhat év lesz, mert az államnak kötelessége a gyereke védelme, ezért fontos, hogy legalább eddig az életkorig garantálják az oktatást. Olyan szabályozásra van szükség, amely pontosan meghatározza, hogy a diákoknak milyen követelményrendszert kell teljesíteni - tette hozzá.
Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke arról beszélt, hogy az oktatási rendszer, illetve az iskola nem esélyteremtő intézmény, csak leképezi, széthúzza a társadalmi különbségeket, nehezíti a hátrányból induló diákok helyzetét.
Pokorni szerint esélyteremtő iskolarendszerre van szükség, amelyben az intézmények méltányosak a diákokkal és segítenek a tehetség kibontakozásában. Szerinte aggasztó, hogy a legjobb teljesítményt nyújtó diákok képességeit sem fejlesztik, így azok nem tudnak kibontakozni.
Az oktatási bizottság elnöke elmondta: kevés pénzből is lehet jó iskolarendszert felépíteni. A PISA jelentés szerint azok az oktatási rendszerek vizsgáztak jól, ahol nincsen korai szelekció, ha ezt minél későbbre tudjuk kitolni, annál eredményesebb lehet a magyar oktatási rendszer is - hangsúlyozta Pokorni Zoltán.
Törekedni kell az integrációra - szögezte le a szakpolitikus, aki kiemelte, hogy jobban kiválasztott és jól felkészített pedagógusok kellenek, és el kell gondolkozni azon, hogy az ország jelenlegi helyzetében foglalkoztatható-e 170 ezer pedagógus. Vagy kevesebb tanárra van szükség, de azokat jól meg kel fizetni.
A Magyar Tudományos Akadémia elnöke a konferencián azt emelte ki, hogy fontos a követelményrendszer átalakítása. Pálinkás József szerint a középfokú oktatás akkor tud előrelépni, ha egységes, állandó vizsgarendszer áll minden diák előtt. Az elnök az intézmények fenntartásáról úgy vélekedett: az államnak ott célszerű átvenni az iskolákat, ahol az önkormányzatok ezt nem képesek vállalni.
Hanganyag: Szabó Gergõ