A Világbanknak a magyar kormány felkérésére készített tanulmánya szerint a tandíj segíthet javítani a költséghatékonyságot a felsőoktatásban, ugyanakkor a tandíjmentes felsőoktatás nem garantálja a hozzáférést, és a tandíj-kötelezettség pedig nem feltétlenül gátolja azt.
A dokumentum szerint a mindenkire kiterjedő tandíj mellé olyan támogatási rendszert kellene kialakítani, ami - hitelek, vissza nem térítendő támogatások és halasztott fizetések kombinációjával - elegendő lenne az iskolalátogatás tényleges költségeinek fedezésére.
A nemzetközi pénzintézet a felsőoktatás finanszírozásáról azt írta: Magyarország 2004-ben a nemzeti jövedelem 1,1 százalékát fordította a felsőoktatásra, ebből 0,9 százalékot állami, 0,2 százalékot pedig magánforrásokból.
Az OECD tagállamai közül csak Olaszország, Portugália és Törökország fordít kevesebbet a GDP arányában a felsőoktatásra, mint Magyarország.