A kiinduló helyzetet tekintve a Fidesz volt kedvezőbb pozícióban, mert az ellenzéki párt sikerét lehetett prognosztizálni a népszavazási kampány kezdete előtt is - mondta az InfoRádiónak a Vision Consulting elemzője.
Szomszéd Orsolya kiemelte: éppen ezért nehéz is volt a dolga az ellenzéki párt dolga, mert az óriási elégedetlenséget már nem lehetett hova növelni, így arra törekedtek, hogy szinten tartsák azt.
Jelenleg az a valószínűbb, hogy eredményes lesz a referendum, de a Fidesz kampányából hiányzott az arra vonatkozó egyértelmű és világos üzenet, hogy miért is menjünk el szavazni - fejtette ki.
A politológus szerint keveredtek a szakpolitikai érvek, ugyanakkor egy hosszabb távú célkitűzés is megjelent, miszerint ez az első lépés a kormány bukásához. Hatékonyabb lehetett volna a kampány, ha a Fidesz csak az egyik üzenet mellett teszi le a voksát - vélekedett.
Szomszéd Orsolya szerint elképzelhető, hogy a Fidesz nem akarta maximumon pörgetni a kampányt, és nem akart mindenáron elsöprő eredményeket elérni, hanem hosszabb távra tekint, és a 2010-es választás az elsődleges célja.
A Vision Consulting elemzője az MSZP kampányáról azt mondta, hogy Gyurcsány Ferenc sikeresen vetett fel alternatív témákat, amelyek jelentős figyelmet vonzottak, és saját pozícióját is megerősítette a kormányfő-pártelnök.
Az látszik, hogy Gyurcsány Ferencnek van cselekvési terve a népszavazás utánra is, hiszen konzultációsorozatot indított, és az adóról szóló vitanapot javasolt - fejtette ki.
Az SZDSZ nehéz helyzetbe hozta magát a pártelnök-választási botrány miatt - mondta a politológus. Szomszéd Orsolya szerint ugyanis a liberális párt figyelemfelkeltő, látványos kampányával profitálhatott volna a népszavazásból, de ezt meggátolta a botrány.
Hanganyag: Sigmond Árpád