Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Kiderült, miért kerül duplájába a metróépítés

Két év alatt kétszeresére, az eredeti 40 milliárd forint helyett több mint 80 milliárd forintra nőtt a 4-es metró első tíz állomásának építési költsége - ezen a tételen csúszott el a beruházás büdzséje a metróbiztos jelentése szerint.

A fővárosi metróbiztos, Becker László jelentése szerint az eddigi 43 milliárd forintos túlköltést az első tíz metróállomás építési költségének megduplázódása okozta.

Ami az eredeti, 2005-ben meghatározott mérnöki becslés szerint 40 milliárd forintba került volna, az szűk két év múlva a megkötött kivitelezési szerződésekben már több mint 80 milliárd forinttal szerepelt. A beruházás összes többi nagy eleme, így az alagútfúrás, vagy a járműbeszerzés nagyjából a becsült ár körül alakult.

Nagyvonalúbb tervek

Az InfoRádió kérdésére, hogy mikor lódult meg az állomások

költsége, Becker László metróbiztos egy háttérbeszélgetésen elmondta, hogy az eredeti állomástervek helyett az építészmérnöki szakma elitjét magában foglaló Fővárosi Tervtanács korszerűbb, nagyvonalúbb terveket szeretett volna, ezért az állomások megtervezésére pályázatot írtak ki, és a nyertes mérnöki iroda új koncepcióval állt elő.

Ennek lényege, hogy az állomások alagutak helyett inkább csarnokokra hasonlítanak majd. Csakhogy az új felfogás egy Magyarországon még ismeretlen, úgynevezett vastag résfalas technológiát igényelt, amelynek az árára itthon még nem volt referencia.

Annyit kértek, amennyit akartak

Az InfoRádió által megkérdezett szakértők szerint ezért történhetett meg, hogy a kivitelezők a pályázatokon kis túlzással olyan árat mondhattak, amilyet akartak. A metróbiztosi jelentés úgy fogalmaz, hogy "az építési piac a helyzetet felülárazással kezelte".

Erő Zoltán, a tíz megálló új terveit készítő Palatium Stúdió Kft. vezetője az InfoRádió kérdésére kizártnak tartotta, hogy csak az áttervezés miatt emelkedtek kétszeresükre a költségek.

Véleménye szerint a 2005-ös vasúthatósági engedélyeken és kiforratlan terveken alapuló mérnökárat nem lehet összehasonlítani a kidolgozott szerkezetek piaci áraival.

Három konzorcium építi

A 4-es metrót három nemzetközi konzorcium építi, mindhárom egy-egy jelentős hazai céget is magában foglal. A konzorciumok tagjai indultak az alagútfúrási munkákért és az állomásépítésekért is.

A francia Vinci Constructions vezette, és a többek között a magyar Strabagot, valamint a Hídépítő Rt-t tartalmazó Bamco konzorcium nyerte az 53 milliárdos alagútfúrást.

Az összességében 83-85 milliárd forintos állomásépítési munkákon egyenlő arányban a Vegyépszer Rt-t is magában foglaló osztrák-német BPV Metró4 konzorcium, a magyar Swietelskyt is tartalmazó Sw-O konzorcium, és a magyar Hídépítő Rt osztozott, valamint egy állomást elnyert külön a magyar Strabag Rt is.

A szerdai háttérbeszélgetésen a főváros vezetése részéről elhangzott, semmi jelét nem tapasztalták, hogy a kivitelező cégek esetleg árkartellt hoztak volna létre.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×