eur:
397.67
usd:
363.31
bux:
89701.64
2025. március 18. kedd Ede, Sándor
Nyitókép: Unsplash

Ezért ideges Elon Musk: bekövetkezett a fordulat az európai e-autózás éllovasánál

Letaszította a kínai rivális a Teslát a brit elektromosautó-piac trónjáról. Immár az amerikai autóval szemben jelentősen olcsóbb kínai modell vezeti az eladási listát.

A kínai kémkedési vádak miatti aggodalmak és a geopolitikai rivalizálás ellenére nem amerikai, hanem kínai elektromos autó a legkelendőbb a brit piacon.

A BYD nevű mamutcég Dolphin nevű modellje megelőzte a Tesla 3-as modelljének eladásait. Csak az elmúlt hónapban 1600 kínai kocsi kelt el, szemben az említett Tesla modellel, amelyből 1400-at értékesítettek.

Bár a körülbelül 200 darabszámos különbség nem tűnik olyan nagynak, a trend igencsak figyelemre méltó. A BYD egy év alatt 500 százalékkal növelte eladásait, miközben a Tesla esetében azok 8 százalékkal visszaestek. A két említett modell ára jelentősen eltér: a kínai kocsi 26, az amerikai 40 ezer fontba kerül.

Január volt az első hónap, hogy a kínai gyártó az amerikai vetélytárs elé vágott.

Politikai szál

A szaksajtó ezt részben Elon Musk – a Tesla főnöke és Donald Trump elnök szövetségese – népszerűségvesztésével magyarázza. A tengerentúlon egyes Tesla-tulajdonosok matricákon hirdetik, hogy nem értenek egyet a milliárdos nézeteivel és ne ítéljék el őket, amiért Teslát vezetnek.

Szerdai adatok szerint Németországban 59 százalékkal estek vissza a múlt hónapban az amerikai márka eladásai. A brit minőségi konzervatív lap, a Telegraph szerint annak nyomán, hogy Musk kiállt az AfD párt mellett, Nagy-Britanniában pedig a volt brexitvezér, Nigel Farage pártját támogatta.

Éves bontásban a Tesla nem teljesített ilyen rosszul, mert az egy évvel korábbihoz képest 42 százalékkal több autót adott el brit földön.

A britek Európában immár vezetők az elektromos kocsik vásárlásában. A szigetországban 21 ezerről 29 ezerre ugrottak az értékesített elektromos autók eladásai. (Igaz, döntő többségben nem magánvásárlókhoz, hanem céges flottákba kerülnek).

A brit piacon immár 21 százalékos részedése van az elektromos autóknak, míg a benzines modellek eladásai 15, a dízelek eladásai pedig 8 százalékkal estek vissza. Viszont még mindig kétszer annyi benzines kocsit adnak el (70 ezret), mint elektromost (29 ezret).

Előírások

A változások másik mozgatórugója a kormány számos kemény fellépése az autókereskedőkkel szemben: előírták, hogy tavaly már az összes eladott kocsi 22 százaléknak elektromos autónak kellett lennie, máskülönben pénzügyi büntetésekre számíthattak. Az idén tovább emelték a lécet: az összeladások 28 százaléka elektromos legyen, öt év múlva pedig már minden 5 eladott új autóból négynek elektromosnak kell lennie.

Az egyik brit ágazati szervezet szerint viszont idén nem akkora a kereslet, hogy elérjék a célt. Sok vásárlónak nem tetszik, hogy áprilistól további adókkal sújtják az elektromos kocsik gazdáit, és sok ember még mindig nem tudja megengedni magának ezeket a járműveket.

Címlapról ajánljuk
Bő másfél órás telefonbeszélgetésen van túl Donald Trump és Vlagyimir Putyin
"Félfegyverszünet"

Bő másfél órás telefonbeszélgetésen van túl Donald Trump és Vlagyimir Putyin

A Kreml közlése szerint "folytatódnak az egyeztetések". Washington szerint a tárgyalás "jól halad”. Értesülések szerint Vlagyimir Putyin belemehetett abba, hogy 30 napon át nem támadja az ukrán kritikus energiainfrastruktúrát.

Nagy lépés a német nagykoalíció felé - A "régi" Bundestag bizalmat adott a leendő Merz-kormánynak

Rendkívüli útravalót kapott Németország leendő kancellárja a Bundestagtól, amely utolsó ülését tartotta A német parlament törvényhozásért felelős alsóháza a szükséges kétharmados többséggel jóváhagyta a várhatóan április végén hivatalba lépő nagykoalíciós kormány stabilitási programját, amely ugyanakkor hosszú távra súlyos eladósodást jelent.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.19. szerda, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Nem csökken az eladói nyomás Amerikában

Nem csökken az eladói nyomás Amerikában

Az európai tőzsdéken jó volt ma a hangulat, ami elsősorban annak tudható be, hogy a német Bundestag megszavazta az adósságfék-szabályozás reformját. Ez a történelmi lépés azért fontos, mert megnyitja a lehetőséget, hogy Németország egy 1000 milliárd eurós, tíz éven át tartó kötvénykibocsátási pályára lépjen, ezt követően a tervek szerint évente 80-100 milliárd euróval költ majd a költségvetési bevételek felett a német kormány, aminek célja a gazdaság élénkítése, valamint a védelmi beruházások finanszírozása lesz. Eközben Amerikában esnek a vezető részvényindexek a technológiai túlsúlyú Nasdaq vezetésével. A befektetők most elsősorban a Trump-Putyin tárgyalás részleteire, illetve a Federal Reserve holnapi kamatdöntésére figyelnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×