Infostart.hu
eur:
391.41
usd:
331.74
bux:
110890.98
2025. december 23. kedd Viktória
Juraj Blanár szlovák külügyminiszter nyilatkozik a sajtó képviselőinek, amint megérkezik az EU-tagországok külügyminisztereinek brüsszeli találkozójára 2024. január 22-én.
Nyitókép: MTI/EPA/Olivier Matthys

Teljesen eltérően vélekedik a cseh és a szlovák kormány a migrációs paktumról

Juraj Blanár szlovák külügyminiszter szerint Szlovákia egyértelműen elutasítja az Európai Unió új menekültügyi politikáját, és nem ért egyet az illegális bevándorlók kötelező újraelosztásával. Vít Rakušan cseh belügyminiszter ezzel ellentétben azt mondta, bár nem annyira ambiciózus, mint ahogy azt Csehország szerette volna, mégis jó hír mindazok számára, akik elégedetlenek a jelenlegi helyzettel.

Szlovákia egyértelműen elutasítja az Európai Parlament által szerdán jóváhagyott új európai uniós migrációs és menekültügyi paktumot, melynek értelmében az uniós tagállamok segíteni fogják a migrációs nyomás által túlterhelt országokat, akár a bevándorlók egy részének átvételével, akár konkrét pénzügyi vagy anyagi hozzájárulással.

A szlovák diplomácia vezetője, Juraj Blanár szerint a tagállamoknak maguknak kell eldönteniük, hogy milyen formáját választják a segítségnyújtásnak.

"A reform elfogadása megmutatja, mennyire lényeges dolog, hogy a nemzeti érdekek előmozdításának kulcsfontosságú területein megmaradjon a vétójog"

- reagált a brüsszeli döntésre a szlovák külügyminiszter, egyúttal hozzátéve, hogy a vétójogot a bevándorlókkal kapcsolatos szavazás során nem lehetett gyakorolni.

Juraj Blanár úgy véli, az új paktum nem jelent hosszú távon fenntartható megoldást. Megismételte, hogy a hangsúlyt az Európai Unió külső határai védelmének megerősítésére, valamint az illegális migráció származási országaiban történő beavatkozásokra és intézkedésekre kellene helyezni.

A cseh kormány reakciója eltér a szlovák állásponttól. Vít Rakušan cseh belügyminiszter jó hírnek tartja az új migrációs paktum elfogadását. Azt mondta, a paktum "lehetővé teszi az Európai Unió külső uniós határainak hatékonyabb védelmét és a menekültek gyorsabb kitoloncolását". Másfelől egyetlen tagállamot sem fog kötelezni a migránsok befogadására saját területén.

A cseh belügyminiszter szükségesnek tartja, hogy

tárgyaljanak az Európai Unión kívüli országokkal is, és hangsúlyozza az eddigieknél hatékonyabb segítségnyújtást azokban az országokban, ahonnan a migráció kiindul.

A cseh ellenzék álláspontja más. Andrej Babiš, a jelenleg legnépszerűbb ANO mozgalom vezetője határozottan állítja, hogy a paktum a migrációs problémát nem oldja meg, és rejtve magában foglalja a kvótákat is.

"A paktum a migránsokat már régen meghívta Európába" – fogalmazott Babiš az X közösségi oldalra feltöltött bejegyzésében. A volt cseh kormányfő és a szintén ellenzéki Tomio Okamura, a Közvetlen Demokrácia Párt elnöke egyaránt azt állítja, hogy a paktum kidolgozásában Petr Fiala kormánya is aktívan részt vett Csehország uniós elnöksége idején, amit most viszont megpróbál eltakarni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Akár a helikopteres mentés költségeire is nyújt fedezetet a megfelelően megválasztott biztosítás – mondta el az InfoRádióban Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.
VIDEÓ
Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Mérsékelt növekedést mutat az EU autópiaca, a volumen viszont továbbra is nagyjából harmadával elmarad a Covid előtti szintektől. A valódi sztori viszont nem is a darabszámokban keresendő, hanem a piac struktúrájának átalakulásában. Az elektromos hajtások törnek előre, miközben a benzin-dízel vonal látványos ütemben zsugorodik. Eközben a gyártói oldal egy másik, de mégis a piaci struktúra átalakulásával összefüggő történetet mesél el. Az elektromos autózásban erős kínai gyártók törnek be a piacra, mostanra érdemi szeletet kihasítva abból, miközben az "európai nagyok" közé tartozó Stellantis komoly piacvesztést szenved el, és a Tesla vonzereje is jelentősen csökken.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×