Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Gothenburg, Sweden - September 23, 2019: Rear view of Tesla model S trunk in Heden
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Ennyi kocsit még soha nem hívott vissza a Tesla

Szinte az összes, az Egyesült Államok útjain futó autóját visszahívja a Tesla a szövetségi biztonsági felügyelet vizsgálata nyomán. A két éven át tartó nyomozás az autók úgynevezett robotpilóta üzemmódját ellenőrizte.

A Tesla több mint kétmillió autót hív vissza az Egyesült Államokban, azaz szinte az összes ott értékesített járművét, miután egy szövetségi szabályozó szerv úgy találta, hogy az önvezető, avagy „robotpilóta” rendszer hibái biztonsági kockázatot jelentenek. A hír nyomán először 1 százalékot esett a cég részvényárfolyama, de csütörtök délután már 3,63 százalékos pluszban volt.

Az autógyártó cég szerdán kiadott visszahívási kérelmében úgy fogalmazott, hogy a robotpilóta szoftver

„nem biztos, hogy elegendő védelmet nyújt a sofőr általi nem rendeltetés szerű használat megakadályozására”.

„Az automatizált technológia nagy ígéretet hordoz a biztonság javítására, de csak akkor, ha felelősségteljesen alkalmazzák” – mondta az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) szóvivője, mely szervezet több mint két éven át vizsgálta az elektromos hajtású autók robotpilóta funkcióját.

A döntés a Tesla számára az eddigi legnagyobb visszahívást jelenti, miközben az önvezető járművek fejlesztése a biztonsági kérdések miatt sorozatos fennkadásokba ütközik az Egyesült Államokban. A vállalat közölte, hogy kijavítja a jelenlegi hibákat.

A visszahívás a 2012. október 5. és 2023. december 7. között gyártott Y, S, 3 és X modellekre vonatkozik. Az önvezető funkció a sávon belüli kormányzást, gyorsulást és fékezést veszi át a vezetőtől. A kiterjesztett változat pedig segít az országúti sávváltásban, de nem automatizálja azt.

Az amerikai Képviselőház előtt szerdán a közlekedésbiztonsági hatóság megbízott igazgatója, Ann Carlson elmondta, hogy

az ügynökség először 2021 augusztusában kezdte el vizsgálni a Tesla robotpilóta funkcióját, miután 23 olyan halálos balesetről hallottak, amik akkor történtek, amikor üzemelt az önvezető mód.

„Az egyik dolog, amit megállapítottunk, hogy a sofőrök nem mindig figyelnek, amikor a rendszer be van kapcsolva” – mondta. Az ügynökség szerint a jelenlegi robotpilóta-konstrukció oda vezethet, hogy „előreláthatóan nem rendeltetés szerűen használják majd a rendszert”. A bevezetendő változtatások – a hatóság szerint – még inkább arra ösztönzik a sofőrt, hogy folyamatosan felelős magatartást tanúsítson a vezetés során.

Egyes szakértők megkérdőjelezték, hogy a lépések elég messzire mennek-e. „A kompromisszum kiábrándító, mert nem oldja meg azt a problémát, hogy a régebbi autók nem rendelkeznek megfelelő hardverrel a vezető megfigyeléséhez” – mondta Phil Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem professzora, aki az autonóm járművek biztonságát tanulmányozza.

Az al-Dzsazíra közben megjegyezte, hogy az izgalmas technológiai előrelépésként magasztalt autonóm kocsik elterjedését több, közelmúltbeli döntés fékezi. Októberben Kalifornia felfüggesztette az önvezető autókkal foglalkozó Cruise nevű cég tesztjeit, miután a helyi Közlekedési Minisztérium (DMV) biztonsági aggályokat fogalamzott meg.

Címlapról ajánljuk
Herendi Gábor: a Szenvedélyes nők jobban sikerült, mint a Futni mentem

Herendi Gábor: a Szenvedélyes nők jobban sikerült, mint a Futni mentem

Már mozikban Herendi Gábor új filmje, a Szenvedélyes nők - ami csakúgy mint előző filmje, a Futni mentem egy nagysikerű cseh film remake változata. A filmzene a tavaly tragikusan elhunyt Tompos Kátya szerzeményein alapszik – mondta az InfoRádióban a film rendezője. Herendi Gábor reméli, hogy az ismét állami támogatás nélkül készült új filmje sikeres lesz a magyar nézők között, ami további független alkotások lehetőségét is segítené.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Véget ér a Fed szigorítása: új korszak jön a részvény- és devizapiacokon?

Véget ér a Fed szigorítása: új korszak jön a részvény- és devizapiacokon?

2025 októberében a Fed bejelentette, hogy decemberben leállítja a mennyiségi szigorítást. Ezzel véget ér az a két és fél évig tartó időszak, amelynek során az amerikai jegybank havonta több tízmilliárd dollárral csökkentette a mérlegét, hogy visszafogja a gazdaság túlfűtöttségét és letörje a 2022-ben kialakult inflációs hullámot. Ez új piaci környezetet teremthet a részvény-, kötvény- és devizapiacok számára. A fenti változások nyomán cikkünkben azt vizsgáljuk meg, hogyan alakultak a hozamok különböző piaci környezetben a részvénypiacokon (S&P 500, Nasdaq), valamint a devizapiacon (dollárindex, EUR/HUF).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×