A Tesla több mint kétmillió autót hív vissza az Egyesült Államokban, azaz szinte az összes ott értékesített járművét, miután egy szövetségi szabályozó szerv úgy találta, hogy az önvezető, avagy „robotpilóta” rendszer hibái biztonsági kockázatot jelentenek. A hír nyomán először 1 százalékot esett a cég részvényárfolyama, de csütörtök délután már 3,63 százalékos pluszban volt.
Az autógyártó cég szerdán kiadott visszahívási kérelmében úgy fogalmazott, hogy a robotpilóta szoftver
„nem biztos, hogy elegendő védelmet nyújt a sofőr általi nem rendeltetés szerű használat megakadályozására”.
„Az automatizált technológia nagy ígéretet hordoz a biztonság javítására, de csak akkor, ha felelősségteljesen alkalmazzák” – mondta az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) szóvivője, mely szervezet több mint két éven át vizsgálta az elektromos hajtású autók robotpilóta funkcióját.
A döntés a Tesla számára az eddigi legnagyobb visszahívást jelenti, miközben az önvezető járművek fejlesztése a biztonsági kérdések miatt sorozatos fennkadásokba ütközik az Egyesült Államokban. A vállalat közölte, hogy kijavítja a jelenlegi hibákat.
A visszahívás a 2012. október 5. és 2023. december 7. között gyártott Y, S, 3 és X modellekre vonatkozik. Az önvezető funkció a sávon belüli kormányzást, gyorsulást és fékezést veszi át a vezetőtől. A kiterjesztett változat pedig segít az országúti sávváltásban, de nem automatizálja azt.
Az amerikai Képviselőház előtt szerdán a közlekedésbiztonsági hatóság megbízott igazgatója, Ann Carlson elmondta, hogy
az ügynökség először 2021 augusztusában kezdte el vizsgálni a Tesla robotpilóta funkcióját, miután 23 olyan halálos balesetről hallottak, amik akkor történtek, amikor üzemelt az önvezető mód.
„Az egyik dolog, amit megállapítottunk, hogy a sofőrök nem mindig figyelnek, amikor a rendszer be van kapcsolva” – mondta. Az ügynökség szerint a jelenlegi robotpilóta-konstrukció oda vezethet, hogy „előreláthatóan nem rendeltetés szerűen használják majd a rendszert”. A bevezetendő változtatások – a hatóság szerint – még inkább arra ösztönzik a sofőrt, hogy folyamatosan felelős magatartást tanúsítson a vezetés során.
Egyes szakértők megkérdőjelezték, hogy a lépések elég messzire mennek-e. „A kompromisszum kiábrándító, mert nem oldja meg azt a problémát, hogy a régebbi autók nem rendelkeznek megfelelő hardverrel a vezető megfigyeléséhez” – mondta Phil Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem professzora, aki az autonóm járművek biztonságát tanulmányozza.
Az al-Dzsazíra közben megjegyezte, hogy az izgalmas technológiai előrelépésként magasztalt autonóm kocsik elterjedését több, közelmúltbeli döntés fékezi. Októberben Kalifornia felfüggesztette az önvezető autókkal foglalkozó Cruise nevű cég tesztjeit, miután a helyi Közlekedési Minisztérium (DMV) biztonsági aggályokat fogalamzott meg.