Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
A bajnokság élén álló, észt Ott Tanak vezeti Toyota Yaris WRC-jét az autós rali-világbajnokság 12. futamán, a Brit-rali 2019. október 5-i versenynapján a walesi Llangurig közelében.
Nyitókép: MTI/EPA/Reporter Images

Csak lépésben haladhatnak ezentúl az autósok – őrjöngenek a közlekedők

Nagy-Britannia nyugati csücskében, Walesben pattanásig feszítette a húrt a regionális önkormányzat újabb húzása: ahol csak lehet, 20 mérföld, azaz körülbelül 30 km/órás sebességkorlátozást vezetett be.

Keddre már 160 ezren írták alá a Seneddnek, azaz walesi a regionális parlamentnek címzett petíciót.

Volt, aki nem a törvényes utat választotta: táblákat rongáltak meg. Volt, ahol oldalára fordított számokat ragasztottak a 20-as táblákra, volt, ahol 30-as számot festékszóróval lefújták. Máshol a dühös autósok a még meghagyott gyorsabb utakon a 40 mérföldes – körülbelül 60 km/órás megengedett sebesség ellenére – csak hússzal mentek.

Mark Drakeford munkáspárti walesi első miniszter azzal érvelt, hogy az alacsonyabb sebesség drámai módon csökkenti a halálos gázolások számát, ami mérsékli az egészségügyi szolgálat anyagi terheit is. Említette még még a zajártalom és a motorokból származó emisszió csökkentését is – bár azt szakértők vitatják, hogy egy második fokozatban haladó autó valóban kevesebbet bocsát-e ki, mint az optimális fordulatszámon működő motor. És bedobta azt a becslést is, hogy

„egy átlagos utazás maximum egy perccel lesz hosszabb”.

A politikusok és az aktivisták ilyenkor előszeretettel veszik elő a statisztikákat, amelyek valóban a tragikus esetek visszaesését erősítik meg, csak épp azt nem részletezik, hogy miért volt a gyalogos az úttesten. Vagy azzal sem foglalkoznak, hogy milyen hátrányokat okoz mindez a közlekedőknek.

A walesi kormányzat döntése nyomán 30 ezer útjelzést kell átírni, ami 32 millió fontjába – magyar pénzben 14 milliárd forintjába – kerül az országrésznek. A gazdasági kár – a walesi hatóságok saját becslése szerint – az azonnali költség több mint százszorosa lesz, igaz, a következő 30 évre előrevetítve – 4,5 milliárd font.

A Wales Online portál pénzre konvertálta a lépés előnyeit és hátrányait, és úgy találta: a kevesebb kórházi eset, mentős, rendőri költség nem váltja ki a hosszabb utazási idővel járó gazdasági csapást. És megemlítette azt is: az autósok többsége nem tartja be a korlátozást, mert nem tartja észszerűnek. Őket azzal próbálják megbékíteni, hogy kiszivárgott: egy átmeneti időszakban a limit 10 százaléka plusz 4 mérföld, azaz 26 mérföldes sebességnél kezdenek eljárást a vezető ellen.

Közben Mark Drakeford egyszavas választ adott a kérdésre, hogy figyelembe veszi-e a limit eltörlését követelő petíciót: „Nem”. Egy további kérdésre azt válaszolta, hogy nem egyszerű, hanem szupertöbbséggel fogadták el a döntést.

A petíció „katasztrofálisnak” nevezi a 20 mérföldes limitet, amelyet a legtöbb beépített területen vezettek be. A döntés ellen Walesben főleg az ott ellenzékben lévő konzervatívok keltek ki, akik Nagy-Britannia egészében a kormánypárt tagjai. Penny Mordaunt tory képviselő, aki korábban versenyben volt a miniszterelnöki posztért, „abszolút őrületnek” nevezte a rendelkezést. A konzervatív beállítottságú országos lap, a Daily Mail spontán felmérést végzett 50 walesi lakos körében. Csak ketten támogatták a lépést – egyikük nem rendelkezik autóval. Közben azonban a „20’s Plenty” – „a húsz elég” kampánycsoport közölte: a szigetország még több útját kell lelassítani, azt állítva, hogy a lakosok 70 százaléka ezt akarja.

Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×