A pozsonyi Slovnaft olafinomítóra kivetendő adó javaslatával Igor Matovič pénzügyminiszter, korábbi kormányfő állt elő. A javaslat adót vezet be az olajpiacon kialakult helyzetből származó előnyökre. Az adót az Oroszországtól vásárolt kőolaj árára vetik ki, annak beszerzési ára és a hordónkénti átlagár közti különbséget kitevő összegből 5 amerikai dollárt leszámítva. Az adózási időszak egy naptári hónap lesz, az adó nagysága pedig 30 százalék.
Az előterjesztő a javaslat június elsejei hatályba lépésével számol, a törvény 2024 decemberéig maradna érvényben. Ha a kőolajtípusok ára közti különbség három egymást követő hónapban kevesebb lenne 5 dollárnál, a törvény a harmadik hónap végén hatályát veszíti. Ez a terv, amely a szlovák pénzügyminiszter számításai szerint évente 280-300 millió euró bevétellel számol az államkasszában.
A javaslat nem okozott osztatlan sikert a négypárti kormánykoalícióban.
A különadó ellen leghangosabban a liberális Szabadság és Szolidaritás párt tiltakozik, amely a kormányülésen ugyan nem vétózta meg a különadóra vonatkozó javaslatot, de Richard Sulík pártelnök, gazdasági miniszter nem zárta ki, hogy a tervezet parlamenti vitája során élni fog vétójogával. Sulík szerint az állam ugyan bevételhez jutna, de mindezt a lakosság fizetné meg. „Ezt az emberek fizetnék meg a benzin és a gázolaj megemelt árával, ami már így is csúcsokat döntöget. A különadó bevezetése ebben a formában az üzemanyagár újabb emeléséhez vezetne” – magyarázta a gazdasági miniszter, hozzátéve, ígéretet kapott a koalíciós partnerektől és Igor Matovič pénzügyminisztertől is, hogy ha a parlamentben vétóznának, azt a többi kormánypárt tiszteletben fogja tartani.
Az új adó Igor Matovič pénzügyminiszter szerint nem emelné az üzemanyagárakat. „Megvan a Slovnaft ígérete, hogy a szlovák üzemanyagárakat megtartják jelenlegi pozíciójukban, az Európai Unión belül a hetedik-kilencedik legolcsóbbnak. Elvárom, hogy ezt az ígéretet a Slovnaft nyilvánosan is képviselje” – fogalmazott Matovič, majd hozzáfűzte, hogy nem szeretnék ellehetetleníteni a pozsonyi olajfinomító vállalatot, hiszen az ország egyik legnagyobb adófizetőjéről van szó.
A gazdasági miniszter azonban kétségbe vonta a pénzügyminiszternek a Slovnafttal kötött egyezségről szóló állítását. Ezért felvette a kapcsolatot Világi Oszkárral, a Slovnaft vezérigazgatójával. Sulík szerint a Slovnaft azt mondja, hogy a piaci helyzet alapján fog eljárni, a saját üzletpolitikája szerint.
Ha mégis bevezetik a kőolajadót, a Szabadság és Szolidaritás tudni szeretné, mire fogják felhasználni az abból származó bevételeket. „Ha látunk majd egy észszerű listát más adók csökkentéséről, elképzelhető, hogy nem élünk a vétójogunkkal” – jelentette ki Richard Sulík, aki azt javasolja, hogy a kőolajadót más adók csökkentésére használják fel, példaként az üzembentartási díjat, a földgáz áfájának nullára csökkentését vagy a gépkocsik regisztrációs adójának ideiglenes eltörlését említette.