Először hackertámadásnak tűnt: közösségi média, kormányportálok, online újságok, webáruházak és elektronikus pénztárcák – és sok más internetes szolgáltatás tűnt el kedden egy órára a világ több pontján.
A felhasználók helyette ezt az üzenetet látták: 503-as hiba, a szolgáltatás nem érhető el.
A briteknél például emiatt a kormányablakon keresztül nem lehetett Covid-19 tesztekre bejelentkezni vagy elérni az szja-portált.
A szakértők végül kiderítették, hogy egy szinte ismeretlen kaliforniai felhőszolgáltatótól eredtek a bajok.
Ironikus módon a Fastly nevű vállakozás szolgáltatásának lényege, hogy felgyorsítsa és megbízhatóbbá tegye a weboldalak elérését és megvédje őket a kibertámadásoktól. A cég mélységes sajnálatát fejezte ki, és az ígérte, ilyen többet nem fordul elő.
Az internet sebezhetőségének kínos példájára
a Fastly azt a magyarázatot adta, hogy – önhibáján kívül – egyik ügyfelük aktivált egy szoftverhibát.
Ez indította el azt a lavinát, ami globális kimaradásokhoz vezetett. Maga a hiba a május 12-i frissítéskor került be a kódba, és egészen június 8-ig inaktív maradt – közölte a cég.
„Az ügyfél egy jogos konfigurációs módosítást hajtott végre, ami egy specifikus állapotot idézett elő, és ennek nyomán hálózatunk 85 százaléka hibásan kezdett működni” – szólt a technikai magyarázat, ami persze sovány vígasz lehet azoknak, akik épp a globális káosz óráiban értek rá az online ügyintézésre.
Window Snyder, a Thistle Technologies vezérigazgatója, a Fastly volt biztonsági főnöke arra próbált utalni, hogy nem történt akkora baj:
„nem olyan gyakran történik ilyesmi. A fontos az, hogy milyen gyorsan reagálnak erre.
És a Fastly gyorsan kapcsolatba lépett az ügyfeleivel. Utána pedig ahogy kielemzik az ilyen helyzeteket és biztosítják, hogy többet ne forduljanak elő, bizalommal tölt el.”
A San Franciscóban található Fastly nyilatkozata szerint „egy percen belül detektálták a szolgáltatás kiesését, majd megtalálták és elszigetelték a hibát és kikapcsolták a hibás konfigurációt. 49 percen belül a hálózat 95 százaléka már normálisan működött”. Viszont hozzátették: „számítanunk kellett volna a problémára”.
Nagy-Britanniában a kormány sürgős vizsgálatot indított a kormányablak eltűnése miatt, miközben a ParcelHero csomagküldő cég azt állította, hogy az egyórás kimaradás
egymilliárd fontos kárt okozott az online vállalkozásoknak.
„Ez az incidens jó példája annak, hogy internetes tartalmakhoz való hozzáférésünk mekkora mértékben függ mindössze néhány nagy szolgáltatótól” – mondta Simon Fell brit képviselő, a parlamenti kiberbiztonsági csoportjának elnöke.
Az incidens után a New York-i tőzsdén 3 százalékot emelkedtek a részvényárfolyamok, mert a befektetők megkönnyebbültek, hogy hamar sikerült elhárítani a hibát.