eur:
402.03
usd:
371.21
bux:
0
2025. március 31. hétfő Árpád
Rotterdam, 2016. május 24.A Harmony of the Seas, a világ legnagyobb óceánjáró kirándulóhajója érkezik Rotterdam kikötőjébe 2016. május 24-én. A 362 méter hosszú és 66 méter széles, a 2100 főnyi személyzet mellett 6360 utas befogadására képes hajó a Royal Caribbean Cruises amerikai társaság számára épült 10 millió munkaórányi munkával, kereken egymilliárd euróért (kb. 315 milliárd forint). A 120 ezer tonnás, 16 emelet magas kolosszuson 66 ezer négyzetmétert foglalnak el az éttermek és a szabadidő-létesítmények, köztük a világ legnagyobb, hajón működő vízi csúszdája. (MTI/EPA/Lex van Lieshout)
Nyitókép: MTI/EPA/Lex van Lieshout

A legrosszabbra készül a britek legfontosabb partnerkikötője

Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból komoly gondokat és fennakadásokat okozhat Európa legnagyobb kikötőjében, Rotterdamban. A holland városon át halad át ugyanis a Nagy-Britanniához kapcsolódó árukereskedelem jelentős része – és a kamionok veszteglésre kényszerülhetnek.

A politikai játszmák miatt egyelőre nem világos, hogy mikor és hogyan lép ki Nagy-Britannia az EU-ból, de az európai megakikötő, Rotterdam a legrosszabbra készül.

Ha a brit parlament megosztottsága miatt bukik a szabályozott és átmenetet magában foglaló kilépés lehetősége, akkor a britek március 29-én csapják be maguk mögött az ajtót, és költöznek ki a közös házból. A fő gond ezzel az lesz, hogy a kontinens és a szigetország között azonnal a Kereskedelmi Világszervezet, a WTO vámszabályai lépnek életbe.

Hogyan hat ez Rotterdamra? Az oda érkező kamionok nem indulhatnak tovább akadálytalanul az áruval.

A holland kikötőn minden évben 40 tonna a britekhez tartó, illetve onnan Európába küldött áru halad át – közölték a kikötői hatóságok, amelyek most kétségbeesetten készülnek a lehetőségre.

A WTO-vámszabályok azt jelentik, hogy a kamionoknak először át kell esniük a szükséges vizsgálatokon és be kell szerezniük a tovább haladáshoz szükséges papírokat. Amíg várnak, addig hatalmas forgalmi dugók alakulhatnak ki nemcsak a kikötőben, de Rotterdam körül is.

A britekhez tartó kamionokat ugyanis nem engedik majd be terminálra és azok így az odavezető utakon vesztegelhetnek majd és a nehézségek valószínűleg alaposan próbára teszik majd a nyomás alatt lévő sofőrök idegrendszerét.

A város így most gigantikus parkolót épít a környékbeli mezőgazdasági földeken,

de a tervek szerint csak 200 kamion tud majd itt ideiglenesen parkolni, amíg a vezetők megszerzik a szükséges dokumentációt.

"A brexit utáni első napok bizonyosan lázongásokat és bizonytalanságot okoznak majd" – mondta Allard Castelein, a kikötő vezérigazgatója. "Mindent megtettünk, hogy készen álljunk, de mindig lehetnek gondok" – tette hozzá.

"Aggodalmat okoz az Európába irányuló brit export kérdése is. Amíg a brit és uniós politikusok tárgyaltak a brexitről, addig nem volt lehetőségünk valódi tárgyalásokat folytatni arról, hogyan kezeljük a felmerülő gondokat" – mondta a kikötőigazgató.

"Tehát az, hogy hogyan működnek majd a dolgok a brit oldalon, számunkra egy fekete dobozt jelentenek"

– fogalmazott.

A holland hatóságok közben 300 új vámilletékest és többtucat állatorvost vesznek fel, hogy a lehető leggördülékenyebb legyen az ellenőrzés az alku nélküli brexit esetén.

A kikötő egyelőre arra készül, hogy maga a brit kilépés nem nagyon érinti majd anyagilag. Az illetékes azonban elismerte: ha a brexit és annak módja miatt gazdasági recesszió alakul ki a briteknél és visszaesik a kereskedelem, akkor Rotterdam is nagy árat fizethet a brexitért. A hollandok meg is becsülték, mennyit veszíthet az egész ország - Európa ötödik legnagyobb gazdasága - az alku nélküli brit kilépéssel: 2023-ig 2,3 milliárd eurót.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Kiszámolták, mennyibe kerül Ukrajna EU-csatlakozása: fejenként kétmillió forint

Kiszámolták, mennyibe kerül Ukrajna EU-csatlakozása: fejenként kétmillió forint

A Magyar Külügyi Intézet és a Mathias Corvinus Collegium közös konferenciáján elhangzott, hogy az ukrán uniós csatlakozás teljes költsége öt év alatt majdnem két és fél ezer milliárd euróba kerülne, ami az Európai Unió 2025-ös költségvetésének több mint 12,5-szerese. A részletekről Siklósi Péter, a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója számolt be az InfoRádióban.

Salát Gergely: kifulladt az eddigi kínai növekedési modell, váltásra van szükség

Belső gazdasági problémákkal küzd Kína, paradigmaváltásra van szükség, ami a híresen nagy megtakarításokkal rendelkező lakosságot is komolyan érinti – erről beszélt a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa az InfoRádióban. Salát Gergely elmondta: a kínai vállalatok a bizonytalanságok ellenére hosszú távra terveznek Magyarországon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×