A politikai játszmák miatt egyelőre nem világos, hogy mikor és hogyan lép ki Nagy-Britannia az EU-ból, de az európai megakikötő, Rotterdam a legrosszabbra készül.
Ha a brit parlament megosztottsága miatt bukik a szabályozott és átmenetet magában foglaló kilépés lehetősége, akkor a britek március 29-én csapják be maguk mögött az ajtót, és költöznek ki a közös házból. A fő gond ezzel az lesz, hogy a kontinens és a szigetország között azonnal a Kereskedelmi Világszervezet, a WTO vámszabályai lépnek életbe.
Hogyan hat ez Rotterdamra? Az oda érkező kamionok nem indulhatnak tovább akadálytalanul az áruval.
A holland kikötőn minden évben 40 tonna a britekhez tartó, illetve onnan Európába küldött áru halad át – közölték a kikötői hatóságok, amelyek most kétségbeesetten készülnek a lehetőségre.
A WTO-vámszabályok azt jelentik, hogy a kamionoknak először át kell esniük a szükséges vizsgálatokon és be kell szerezniük a tovább haladáshoz szükséges papírokat. Amíg várnak, addig hatalmas forgalmi dugók alakulhatnak ki nemcsak a kikötőben, de Rotterdam körül is.
A britekhez tartó kamionokat ugyanis nem engedik majd be terminálra és azok így az odavezető utakon vesztegelhetnek majd és a nehézségek valószínűleg alaposan próbára teszik majd a nyomás alatt lévő sofőrök idegrendszerét.
A város így most gigantikus parkolót épít a környékbeli mezőgazdasági földeken,
de a tervek szerint csak 200 kamion tud majd itt ideiglenesen parkolni, amíg a vezetők megszerzik a szükséges dokumentációt.
"A brexit utáni első napok bizonyosan lázongásokat és bizonytalanságot okoznak majd" – mondta Allard Castelein, a kikötő vezérigazgatója. "Mindent megtettünk, hogy készen álljunk, de mindig lehetnek gondok" – tette hozzá.
"Aggodalmat okoz az Európába irányuló brit export kérdése is. Amíg a brit és uniós politikusok tárgyaltak a brexitről, addig nem volt lehetőségünk valódi tárgyalásokat folytatni arról, hogyan kezeljük a felmerülő gondokat" – mondta a kikötőigazgató.
"Tehát az, hogy hogyan működnek majd a dolgok a brit oldalon, számunkra egy fekete dobozt jelentenek"
– fogalmazott.
A holland hatóságok közben 300 új vámilletékest és többtucat állatorvost vesznek fel, hogy a lehető leggördülékenyebb legyen az ellenőrzés az alku nélküli brexit esetén.
A kikötő egyelőre arra készül, hogy maga a brit kilépés nem nagyon érinti majd anyagilag. Az illetékes azonban elismerte: ha a brexit és annak módja miatt gazdasági recesszió alakul ki a briteknél és visszaesik a kereskedelem, akkor Rotterdam is nagy árat fizethet a brexitért. A hollandok meg is becsülték, mennyit veszíthet az egész ország - Európa ötödik legnagyobb gazdasága - az alku nélküli brit kilépéssel: 2023-ig 2,3 milliárd eurót.