Áll a hajóforgalom a Dunán a bősi vízerőműnél, mivel meghibásodott a jobb oldali zsilipkamra felső kapuja. Az érintett hajók nagy része Budapesten, Pozsonyban és Bécsben vesztegel a hiba elhárításának idejéig. Kiss Balázs tudósít Pozsonyból.
A bősi vízerőműnél már kedd este leállt a hajóforgalom a jobb oldali kamra felső kapujának meghibásodása miatt. Mivel a másik kapu teljes körű felújítása is épp most zajlik, a vízerőmű jelenleg teljesen átjárhatatlan a hajók számára.
Ladislav Lazár, a Szlovák Vízgazdálkodási Vállalat vezérigazgatója elmondta, hogy a meghibásodás már azután következett be a jobboldali kamrában, miután a baloldali kamrában már megkezdődtek a rekonstrukciós munkálatok. Hozzátette, hogy ezek a munkálatok ugyanilyen problémával függnek össze.
"A kamrákat folyamatosan ellenőrizzük, és megállapítottuk, hogy a jobb oldali kamra felső kapuja nem működik megfelelően, ezért a hajók, illetve az emberek biztonsága érdekében szüneteltetjük a hajóforgalmat. Ha nem állítjuk le a hajózást, nagyobb kár is keletkezhetett volna, arról nem is beszélve, hogy emberéletre veszélyes helyzet is kialakulhatott volna" - közölte Ladislav Lazár.
A szakemberek a felső kaput tartó négy csapágy egyikének meghibásodása után azonnal megkezdték a hiba elhárítását. A helyzetet először búvárok segítségével mérték fel, akik megállapították, hogy a víz alatt nem végezhető el a javítás, ezért ki kell szárítani az egész zsilipkamrát, hogy a munkások hozzáférjenek a meghibásodott csapágyhoz. Emiatt le kellett állítani a baloldali kamrában folyó munkálatokat, hogy a szükséges technikai eszközöket átszállíthassák a jobboldaliba. A javítás költségeit csak a munkálatok elvégzése után tudják pontosan megmondani, az összeg vélhetően nem haladja majd meg a fél millió eurót.
A Szlovák Vízgazdálkodási Vállalat szerint a vízerőmű lezárását időben jelezték a hajósoknak, a legtöbbjük Pozsonyban, Budapesten és Bécsben várja a kamra megnyitását. Bősnél csupán 4-5 hajó vesztegel. A hajóforgalom várhatóan szombaton indul ismét útjára.