A 250 oldalas jelentés újra kirobbanthatja a háborút a francia mezőgazdászok és a hipermarketek között, az ár és árrés figyelő intézetet ugyanis 2008-ban éppen azért hozta létre a kormány, hogy átláthatóbbá tegye a kereskedők árképzését, különösen az élelmiszerek esetében. A francia gazdák ugyanis évek óta azzal vádolják a nagyáruházak vezetőit, hogy folyamatos zsarolásukkal ellehetetlenítik az életüket.
A fenti panaszokat a dokumentum most részben visszaigazolja, a kutatók ugyanis megvizsgálták, miként alakult az elmúlt tíz évben a gazdák szempontjából legérzékenyebbnek minősülő termékek - a tej, a hús, a zöldég és a gyümölcs - ára, és abból a szereplők milyen módon profitáltak. Az egyik legfontosabb megállapítás az, hogy miközben termelői oldalon folyamatosan csökkentek a bevételek, a hipermarketek árrései töretlenül tágulnak.
Az egyik leglátványosabb ilyen jellegű változás a sertéshúsból származó jövedelmek megoszlásában tapasztalható, ahol a gazdákra jutó rész tíz év alatt 45-ről 36 százalékra csökkent, miközben az áruházaké 39-ről 55-re emelkedett. De a gyümölcsök terén is hasonló, sőt ennél súlyosabb folyamatok tapasztalhatóak, a szakértők több olyan esetet találtak, amikor a hipermarket ára éppen ötszöröse volt a termelői árnak.
A vita, egyelőre csupán kibontakozóban van, és a nagyáruházak vezetői most azt mondják, a szakértői jelentés bruttó árrésről beszél, ám a jelek szerint a nettó nyereségüket nem hajlandók elárulni.
A hipermarketek által gyakorolt "zsarolási rendszerrel" egyébként legutóbb a Le Point című hetilap is foglalkozott, és a terjedelmes riportból egyebek mellett az derül ki, hogy a mezőgazdasági termelők - az olyan tejipari vállalatokat leszámítva, mint például a Danone - teljesen ki vannak szolgáltatva a megrendelőiknek, az alkalmazott módszerek ellen azonban senki sem mer panaszkodni, mert félnek a retorzióktól.
Hszi Csin-ping: Szerbia lesz az első európai ország, amellyel Kína a közös jövőre vonatkozó közösséget alakít ki