Infostart.hu
eur:
388.75
usd:
330.22
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: pixabay

Kutatás: a fogyasztás csökkentése helyett könnyű "elcsábulni" a környezetbarát termékek vásárlására

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Ember-Környezet Tranzakció Intézet kutatása szerint hiába aggódik valaki a bolygó sorsáért, inkább környezetbarát termékek vásárlásával nyugtatja a lelkiismeretét, mintsem csökkentené a fogyasztását. A témáról Buvár Ágnes, az Ember-Környezet Tranzakció Intézet tudományos munkatársa beszélt az InfoRádióban.

A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy vajon mennyire jellemző a felesleges vásárlások visszafogása, a tárgyak megjavítása, vagy éppen az együttműködő fogyasztás, vagyis a kölcsönzés és a használt termékek vásárlása. De az is érdekelte őket, hogy a mérsékelt fogyasztás különböző formái és a zöld fogyasztás milyen kapcsolatban állhat az anyagias szemlélettel, a vásárlás élvezetével, illetve az ökoszorongással és ökobűntudattal. Kutatási eredmények rámutatnak arra, hogy ha a fogyasztásról van szó, az emberi agy igen találékony tud lenni a kerülőutak keresésében.

"Ez inkább egy feltáró kutatás volt, de volt egy olyan megérzésünk, hogy talán nem ugyanazok a dolgok állnak a zöldfogyasztás hátterében, mint a mérsékelt fogyasztás hátterében. A mérsékelt fogyasztás alatt mi három dolgot vizsgáltunk, az egyik a fogyasztás visszafogása – vagyis hogy valaki nem vásárol –, a másik a meglévő tárgyaink javítása, a harmadik pedig a közösségi fogyasztás, tehát a tárgyak kölcsönvétele vagy együttes használata" – ismertette az InfoRádióban Buvár Ágnes, az Ember-Környezet Tranzakció Intézet tudományos munkatársa.

Az eredmények szerint nem, vagy nem feltétlenül ugyanazok a tényezők motiválják a zöldfogyasztást, mint a mérsékelt fogyasztási formákat. A legérdekesebb megállapítás az volt, hogy akik aggódnak a bolygó jövőjéért, azok számára kézenfekvőbb a környezetbarát termékek vásárlása, mint a saját fogyasztásuk visszafogása.

Nagyon nehéz kérdés Buvár Ágnes szerint az, hogy miként lehetne ösztönözni az embereket a fogyasztáscsökkentésre. Elsősorban azért, mert

a környezetbarát fogyasztásnak van egy külső üzenetértéke: aki ilyesmit vásárol, az egyúttal meg is üzeni a többi embernek, hogy ő környezetbarát. Ám a nem fogyasztás nem képes ezt a funkciót betölteni,

hiszen egy sokkal passzívabb cselekedetről van szó, amikor valaki nem vásárol meg bizonyos dolgokat. Ennek a társadalmi üzenete akár az is lehet, hogy az illető rosszabb anyagi helyzetbe került, elszegényedik.

"Az ösztönzésben az jelenthetne előrelépést, hogy az anyagias értékek helyett a nem anyagias örömforrásokra helyezzük a hangsúlyt. Többet beszélünk arról, hogy milyen, akár spirituális előnyei is lehetnek az önkéntes egyszerűségnek, annak, hogy a tárgyak helyett az emberi kapcsolatokra helyezzük a hangsúlyt, illtve hogy miként tudunk teljesebb életet élni úgy, hogy nem tárgyak vásárlásában éljük ki magunkat. Illetve hogyan tudjuk a pénzünket úgy felhasználni, akár különböző befektetéseknek a támogatásával vagy nonprofit szervezetek támogatásával, hogy az szintén a bolygó javára váljon, de ne fogyasztásban nyilvánuljon meg" – mondta az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet tudományos munkatársa.

Szavai szerint a fogyasztás örömet okoz, a birtoklás, valaminek a megszerzése önmagában is jutalmazó értékű lényegében mindenki számára, és emiatt viszonylag nehéz róla lemondani. Ráadásul sokszor ez a fajta örömszerzés nem is tudatosul, máskor viszont igen, például amikor valaki rosszkedvű, és feldobja a napját azzal, hogy vásárol magának valami apróságot. Emellett maga a fogyasztás lehet egy státuszszimbólum, egy kifele való kommunikáció a társadalmi státuszról, például amikor valaki drága órát vagy autót vásárol.

A lemondást nehezítő harmadik ok az, hogy a társadalmunkban az előrehaladás, a sikeresség nagyban összefügg az anyagi javak birtoklásával, és ettől nagyon nehéz függetleníteni magunkat.

Negyedjére megemlítette Buvár Ágnes, hogy a vásárlás egy elfoglaltság is, strukturálja, kitölti az időnket – elég megnézni például, hogy bizonyos bevásárlóközpontokban vagy nagyáruházakban mennyien töltik el az időt úgy is, hogy akár nem vásárolnak, csak nézelődnek, tervezgetnek, vagy mennyi embernek jelent hétvégi programot a vásárlás.

Megjegyezte: egy kicsi tervezés vagy erőfeszítés szükséges ahhoz, hogy mindezt mással helyettesítsük és ne vásároljunk annyi mindent.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×