eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Underwater View in the Ocean
Nyitókép: Lisa Schaetzle/Getty Images

Pihen egy hajó az óceán fenekén tízmilliárd dollárnyi kinccsel – irgalmatlan tülekedés indult

A világ legnagyobb tenger alatti kincséért indult versenyfutás, miután Kolumbia partjainál megtalálták az egykori spanyol San Jose aranyhajót. Kende Tamás nemzetközi jogászt kérdeztük, aki elmondta, van kolumbiai, spanyol, amerikai és indián szál is a történetben.

A hajót a spanyol örökösödési háborúban 1708-ban süllyesztették el. Baru-félszigetnél volt egy nagyobb tengeri csata a britekkel. Bár a pontos hely nem ismert, de úgy tűnik, hogy ez a hajó kolumbiai területi vizeken van több mint háromszáz éve – mondta az InfoRádióban Kende Péter nemzetközi jogász.

"A hajót valamikor 1985-ben állítólag egy amerikai kincsvadásztársaság megtalálta. Az állítólag azonban itt fontos szó, mert vita van erről. Ezt követően megadta a hajó koordinátáit Kolumbiának, és kötött egy szerződést arról, hogy a hajón található kincseket fele-fele arányban elosztják egymás között. A hajón található arany- és egyéb rakomány értékét közel tízmilliárd dollárra becsülik, nagyon jelentős érték."

A kolumbiai állam 2015 óta azt állítja, hogy a megadott helyen nincs aranyhajó, ellenben megtalálták azt egy másik helyen – tette hozzá a nemzetközi jogász.

"Most vannak tervek arra, hogy ezt a hajót kiemelik, a hajón található kincsekkel együtt. Ez viszont még több vitához vezet, egyrészt mert

a kincsvadászok egy amerikai–kolumbiai egyezmény alapján az Állandó Nemzetközi Választottbíróság előtt perlik Kolumbiát a hajórakomány értékének a felére,

mondván az ő információjuk alapján került a hajó Kolumbia birtokába."

Közben a hajót egy UNESCO-egyezmény miatt Spanyolország is magának követeli, de ezek az igények még kevésbé egyértelműek, mint az amerikaiak. Arról már nem is beszélve, hogy egy indián törzs is magának követeli a rakományt, hiszen az "az ő őseiéi".

A nemzetközi jog szabályai szerint a rakomány valószínűleg kolumbiai tulajdon lesz, a hajót ugyanis nem a nyílt tengeren, hanem a kolumbiai parti vizeken találták meg, így a kolumbiai törvények és a nemzetköziek egyaránt vonatkoznak rá – mondta Kende Tamás.

Hozzátette, mivel az UNESCO-egyezménynek Kolumbia nem részese, így Spanyolország aligha tarthat igényt a hajó rakományára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

Az elmúlt években a munkaerő-piaci aktivitást jelentős részben növelte a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása, évente ugyanis körülbelül 15 ezer olyan friss nyugdíjas van, aki az ellátása mellett tovább dolgozik – mondta az InfoRádióban a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnökhelyettese. A VOSZ támogatja azt, hogy minél többen – erejüktől függően – akár csak heti két napban dolgozzanak nyugdíj mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×