eur:
389.88
usd:
364.98
bux:
0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
A Messerschmitt Bf 109 típusú vadászgéppel együtt kiállított Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE repülőgép a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban 2020. augusztus 5-én. A II. világháborúban egymás ellen harcoló két vadászrepülőgép-típus a Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum együttműködésében szeptember 13-ig tekinthető meg.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

Különleges hadi szerkezetet emeltek ki a Balatonból, de tele lehet még a tó háborús roncsokkal

Egy második világháborúban Balatonba zuhant magyar gyártmányú Messerschmitt 109-es vadászrepülőgép roncsait hozták felszínre katonai búvárok. A magyar repülőgépgyártásról, illetve a Balaton környékén vívott légi harcokról kérdeztük Punka György repüléstörténeti kutatót.

Magyarország repülőgépgyártó "nagyhatalom" volt a második világháború idején, a tengelyhatalmak akkori egyik legkorszerűbb repülőgépét, a Messerschmitt 109-est gyártotta az ország licencben; mint Punka György a Balatonból most kiemelt vadászgép kapcsán az InfoRádióban elmondta, Ju-52-es szállító repülőgép is készült, ugyanígy a Messerschmitt 210-es romboló- és csatarepülőgép, időnként zónabombázó is.

"Iskolagépeket is gyártottunk, volt saját tervezésű repülőgép gyártása is, a WM-21 Sólyom felderítő, ami egy korábbi, Fokker típusú repülőgép átépítése volt, de magyar konstrukció. Szóval sok mindent csináltunk itt, és elég nagy példányszámban" – vázolta.

Mivel rendszeresen találnak a Balatonban gépeket, roncsokat, adott a kérdés: ezek mikor kerültek a tóba?

"Magyarország bombázása 1944. április 3-án kezdődött, előtte is volt, hogy az oroszok megbombázták az országot, de az első szőnyegbombázás akkor történt. A Balaton azért volt frekventált ebből a szempontból, mert ez volt a legmarkánsabb tájékozódási pont az oroszországi támaszpontokról felszálló repülőgépek számára. A Balatontól fordultak vagy északi irányba a cseh területek felé az ottani ipartelepek ellen, vagy a magyarországi célpontok ellen, például Budapest vagy Győr ellen. Tehát ettől a ponttól északra, nyugatra, keletre folytak a legfontosabb légi harcok" – részletezte Punka György.

Először még csak a magyar, a német, illetve amerikai, angolszász gépek vettek részt az itteni légi csatározásokban, a Dunát az angolok aknázták alá. Később, 1944 októberétől támadta a szovjet légierő is Magyarországot;

általában a szovjet gépek roncsait találják meg a Balatonban

a szakértő elmondása szerint. 1945 elején fejeződtek be ezek a harcok.

Csak saccolni lehet szerinte, hogy összesen hány gép esett a magyar tengerbe, vannak olyan kutatók, akik még tudtak beszélni szemtanúkkal, rajtuk keresztül lehet rekonstruálni az eseményeknek egy részét; ráadásul partról nézve egy pár fokos eltérés is óriási területet jelent már a vízben.

"A veszteségek listájából következtetni lehet arra, hogy Magyarország légterében egy adott időszakban hány repülőgépet lőttek le. Harmincas számra tesszük azoknak a gépeknek az összegét, amelyeket nem találtunk meg, ezek nem mindegyike lehet a Balatonban" – összegzett Punka György.

Nem gondolja, hogy esetleg a hajóforgalmat ma még veszélyeztethetné egy-egy roncsdarab, de a nemrégiben Kenesénél kiemelt roncs az ötvenes években még okozott balesetet, "megsérültek emberek tőle", ennek ellenére akkor nem firtatták a roncs helyzetét.

"A frekventált területeket a Balatonon megtisztították. Ugyanakkor szinte minden egyes szezon előtt elhangzik a figyelmeztetés, hogy bármilyen fém tárgyat, eszközt, robbanótestet találnak a szárazulatokon, ne nyúljanak hozzá az emberek, vigyázzanak vele, szóljanak az illetékeseknek, hogy emeljék ki, mert esetleg baleset vagy katasztrófa is lehet belőle" – nyomatékosította Punka György repüléstörténeti kutató.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A közvélemény-kutató cégek szerint vissza kellene szerezni a szakma hitelességét

"Egyre kevesebben árulják el..."
A közvélemény-kutató cégek szerint vissza kellene szerezni a szakma hitelességét

Átalakulóban vannak a közvélemény-kutatási módszerek, mivel egyre kevesebben hajlandók elárulni, hogy mely pártra szavaznának. A kutatócégek összefogást sürgetnek a szakmai hitelesség visszaszerzése és megtartása érdekében. Egyebek közt ezt hangoztatták a jelentősebb közvélemény-kutató cégek vezetői a Századvég Alapítvány konferenciáján.

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Teljes adóreform kell az EU szerint, túl sok az igazságtalanság

Teljes adóreform kell az EU szerint, túl sok az igazságtalanság

Úgy ajánlásokat fogalmazott meg az Európai Bizottság az adórendszerek teljes átalakítására. A javaslatok többek között magukban foglalják a rendszeres ingatlanadók bevezetését vagy a már meglévők növelését és a munkaadói terhek csökkentését, különösen az alacsony jövedelemű adófizetők esetében. Az ajánlások célja a zöld átmenet elősegítése, a Covid19-világjárvány gazdasági hatásainak enyhítése, a gazdasági felépülés fenntartása, valamint a magas energiaárak hatásainak kezelése volt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×