INFORÁDIÓ
Szökőnap

hormon

tudomány

terhesség

A várandósság kulcsfontosságú folyamatát azonosították

Infostart / MTI

A bélbaktériumok "észlelik" a terhességet, és olyan változásokon mennek át, melyek segítik a baba fejlődését - fedezték fel izraeli kutatók.

A Bar Ilan Egyetem (BIU) kutatói felfedezték, ezek a baktériumok "észlelik", hogy meg kell változniuk ahhoz, hogy segíthessenek a babának az anyatejben lévő cukor lebontásában.

A várandósság együtt jár a mikrobiomnak, a szervezetben és az emberi testen élő baktériumok ökológiai rendszerének megváltozásával. Ezek a baktériumok szükségesek az egészséghez és a betegségek legyőzéséhez.

Korábbi kutatások arra jutottak, hogy a terhesség alatt a mikrobiom felelős a súlygyarapodásért és a fontos feladatot ellátó gyulladásos reakciókért. Az ezeket a változásokat elindító mechanizmus azonban eddig ismeretlen volt.

A kutatás során a BIU és a Beilinson Kórház tudósai felismerték, hogy

a progeszteron hormon szabályozza a terhesség alatt a mikrobiom baktériumösszetételét, segítve a baba fejlődését.

A tudósok drámai változásokat fedeztek fel a várandósság során: megnövekedett például a bifidobaktériumok aránya, ami döntő jelentőségű a babák számára. Ezek a baktériumok alakítják át az anyatejben lévő cukrot, ami nagyon fontos a csecsemők növekedése szempontjából.

Emellett a bifidobaktériumok probiotikus hatásúak is. Ha nem emelkedik a mennyiségük a terhesség alatt, az koraszüléshez is vezethet.

A bifidobaktériumok gyors gyarapodását tapasztalták a tudósok kísérleti egerekben és kémcsőben is, ami alapján azt a következtetést vonták le, hogy ezek a baktériumok valahogy észlelik a progeszteront és reagálnak rá.

A szakértők úgy vélik, hogy a felfedezés új fényt vet nemcsak a hormonok és a bélbaktériumok közötti, terhesség ideje alatti kapcsolatokra, hanem más, a hormonokkal összefüggő körülményekre is.

Ezek az ismeretek segíthetik a termékenységi és menopauzakezelések hormonális kiegészítését.

INFORÁDIÓ