INFORÁDIÓ
László

magyar tudományos akadémia

gravitációs hullámok

fekete lyuk

Hatalmas szenzációként robbant az újabb hír

InfoRádió

Bő három hónappal az első, 2015 szeptemberi észlelés után másodjára is gravitációs hullámokat detektált a LIGO.

A 2015 karácsonyán mért jelenséget szintén kataklizmatikus esemény, két, a Nap tömegének sokszorosát kitevő fekete lyuk összeolvadása okozta. Az újabb eredmény azt bizonyítja, hogy a gravitációshullám-detektorok valóban új ablakot nyitnak a világegyetemre.

Hatalmas szenzációként robbant februárban a hír: elsőként észleltek gravitációs hullámokat. Két fekete lyuk összeolvadásának teret rengető energiája cibálta meg a frissen felturbózott LIGO detektor lézerkarjait. A február 11-ei sajtótájékoztatón többször is elhangzott, hogy itt nem egyszerűen tudományos érdekességről, vagy Einstein általános relativitáselméletének újabb kísérleti bizonyítékáról van szó. A gravitációshullám-detektorok ugyanis egy teljesen új ablakot nyitnak a világegyetemre, melyet eddig lényegében csak a hozzánk eljutó elektromágneses jelek (rádióhullámok, fény, röntgen- és gammasugárzás) révén vizsgálhattunk.

Aki egy picit is távolságtartással fogadta a hangzatos metaforát, most megnyugodhat: a LIGO által nyitott ablak látóterében újabb kataklizmatikus esemény jelent meg. Ezúttal egy 14 és egy 8 naptömegnyi fekete lyuk összeolvadásának lehettünk távoli tanúi. Az eseményt 2015 karácsonyának második napján észlelték, és június 15-én, magyar idő szerint 19.15-kor Az észlelésről beszámoló tanulmányt a Physical Review Letters közölte jelentette be a LIGO. Az így létrejött fekete lyuk tömege 21-szerese Napunkénak, az összeolvadás során „eltűnt” egy naptömegnyi anyagból származó energia pedig teljes egészében gravitációs hullámok formájában távozott, hiszen az energiamegmaradás Einstein univerzumában is érvényes. Az eseményt a LIGO livingstoni és hanfordi detektora egymástól függetlenül észlelte, akárcsak a februári, első felfedezés során.

„Nagy jelentőségű, hogy ezek a fekete lyukak sokkal kisebb tömegűek voltak, mint az első alkalommal észleltek” – mondta az észlelésről Gabriela González, a nemzetközi LIGO Tudományos Együttműködés szóvivője, a Louisana Állami Egyetem fizika és csillagászat professzora.

További részletek az MTA honlapján.

INFORÁDIÓ