2024. április 28. vasárnap Valéria

Rákos sejtekkel a rák ellen

A rákos sejtek vezethetnek minket új rákellenes gyógyszerek kifejlesztéséhez - derül ki egy hongkongi kutatócsoport tanulmányából. A rákos sejtek ugyanis fel tudnak épülni abból az állapotból, amelyben egészséges társaik elpusztulnak.

A rákos sejtek "átverik a halált" úgy, hogy visszafordítják a folyamatot, amely az egészséges sejteket "öngyilkosságra" ösztönzi. A tudósok kimutatták: a rákos sejtek képesek regenerálódni, még akkor is, ha kiteszik őket egy olyan vegyi anyag hatásának, amitől a normál sejtek meghalnak. Ez a képességük segíthet kiküszöbölni a sugárkezelés káros hatásait. A tanulmányt a hongkongi egyetem tudósai készítették.

A normál sejtek öngyilkossága kulcsszerepet játszik a szervezet egészségének megtartásában azáltal, hogy megöli a hibás vagy hatástalan sejteket. Ha ezek sejtek nem pusztulnának el, tovább osztódnának, és daganat keletkezhetne.

A kutatók kezeltek nyak-, bőr-, máj- és mellrákot is, mindegyiket három olyan szerrel, ami öngyilkosságot idéz elő az egészséges sejtekben. Azt akarták kideríteni, a rákos sejtek túlélik-e az ilyen beavatkozást.

Úgy találták, hiába lépték át a normális sejtek számára kritikus határt, a rákos sejtek a szerek eltávolítása után helyreállították az alakjukat, funkciójukat és tovább osztódtak. Csak akkor vesztettékel  ezt az újjászületési képességüket, ha a sejt közepén található, a genetikus láncot tartalmazó sejtmag bomlani kezdett.

A kutatás segíthet új, hatékonyabb rákellenes gyógyszerek kifejlesztésében.

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.