2024. április 28. vasárnap Valéria

Ránk hagyta lábnyomát a Tyrannoszaurusz rex

Egy Tyrannoszaurusz rexé lehet a majdnem egy négyzetméteres, három ujjú lábtól származó nyom, amelyet egy brit paleontológus fedezett fel az Egyesült Államokban, Montanában. Eddig mindössze egyszer fedeztek fel olyan lábnyomot, amelyet a félelmetes őslény hagyhatott.

Phil Manning, a Manchesteri Múzeum munkatársa tavaly fedezte fel a lábnyomot a Sziklás-hegységtől keletre található, Badlandsként ismert területen, és júliusban tért vissza, hogy alaposabban tanulmányozza a leletet. A felfedezésről részletesen beszámol majd egy tudományos szaklapban.

A paleontológus szerint a dinoszauruszok csapásainak felfedezése mindig új adatokat szolgáltat a szakértőknek ahhoz, hogy megértsék, hogyan éltek ezek az állatok 65 millió évvel ezelőtt.

"A szakértők száz éve keresik a dinoszaurusz-csapásokat. Mivel az elpusztult állatok csontjait a ragadozók vagy a víz elviheti, de csapást csak élő állat hagyhat, így ezek a nyomok többet mondanak arról, hogyan éltek ezek az állatok" - magyarázta.

A nyomot a geológusok által Hell Creek Formációnak nevezett területen találta. Ez a képződmény a dinoszauruszok korának legvégén, 67-65 millió évvel ezelőtt rakódott le, a kréta/tercier határ környékén. A Montana, Észak- és Dél-Dakota államokban található 175 méter vastag rétegsor főleg szürke homokkőből és palából áll, helyenként lignites közbetelepülésekkel.

Phil Mannings a leletről készített fényképeket és rajzokat, valamint az elemzését hamarosan közreadja, addig ugyanis nem jelentheti ki, hogy a T. rex lábnyomát találta meg, amíg mások nem tanulmányozzák és véleményezik a leletet.

"A lábnyom csak két őslénytől származhat: vagy a Nanotyrannusztól, vagy nagyobb termetű rokonától, a T. rextől. Mivel a lábnyom 76 centiméteres, alighanem az utóbbiról van szó" - vélekedett a paleontológus.

Eddig mindössze egyszer számolt be a szakirodalom T. rex lábnyomról: ezt Új-Mexikóban fedezték fel 1983-ban, és 11 évvel később publikálták az eredményeket.

"Soha nem lehet teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy milyen állattól származik egy lábnyom - kivéve, ha a csapás végén nem találjuk meg a csontmaradványait is" - figyelmeztetett a bizonytalanságokra Angela Milner, a londoni Természettudományi Múzeum munkatársa.
"Ugyanakkor tény, hogy mindkét feltételezett T. rex lábnyomot a megfelelő időből származó kőben találták, és nyilvánvalóan egy nagytermetű, húsevő dinoszaurusztól származnak. Ez pedig csakis a Tyrannoszaurusz rex lehetett" - tette hozzá.

„Fegyverkezési verseny” van a baktériumok és az emberiség között – nem mi állunk győzelemre

Pál Csaba akadémikus biológus és csapata az Európai Kutatási Tanács támogatásával azt vizsgálják a következő években, hogy az újonnan fejlesztett antibiotikumok mennyire hatékonyak az ellenálló baktériumokkal szemben. A HUN-REN SZBK Biokémiai Intézetének tudományos tanácsadója az InfoRádióban elmondta: mivel a baktériumok egyre jobban képesek alkalmazkodni az antibiotikumokhoz, ma már sokkal veszélyesebbek, mint korábban.

Nagy meglepetés várható az áprilisi diktálós gázszámláknál

A fura április, sőt tavasz miatt meghökkentő gázszámlákat kaphatnak a diktálós fogyasztók. Mindez azért érdekes, mert ezrek kaptak az elmúlt két hónapban mínuszos számlákat főleg a nagy meleg miatt. Az elmúlt 10 nap szokatlan hidege fordított esetek is hozhat. Megpróbáljuk elmagyarázni, hogy miért.