eur:
407.92
usd:
387.83
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
Néptelen peron a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron a TGV szuperexpresszvonatok irányítóinak háromnapos sztrájkja kezdetén 2024. február 16-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Christophe Petit Tesson

Sztrájkoktól rettegnek a párizsi olimpia szervezői

A francia rendőrök és a légiforgalmi irányítók már megegyeztek, de több ágazatban még küzdenek a bónuszok kifizetéséért, és ha kell, a munkabeszüntetéstől sem riadnak vissza. A párizsi olimpia szervezőbizottságának vezetője ugyanakkor reméli, hogy nem rontják el a bulit.

Ha a sztrájk sport lenne, a franciák világbajnokok lennének – szól a gyakran hangoztatott mondás, amelynek külön aktualitást ad a nyári olimpia és paralimpia.

Tony Estanguet, a párizsi olimpia szervezőbizottságának vezetője reméli, hogy sztrájkok nem rontják el az eseményt, és a játékok idejére megszűnnek a társadalmi elégedetlenségek Franciaországban.

„Remélem, hogy mindenkit a lehető legjobb körülmények között tudunk fogadni, és nem rontjuk el a bulit. Remélem, hogy találunk megoldást azoknak az embereknek, akik a játékokon dolgoznak. Tisztában vagyunk azzal, hogy vannak határok. Nem fogadhatjuk a világot ilyen ambíció anélkül, hogy ne tapasztalnánk kellemetlenségeket" – mondta az egykori kenus, aki három olimpiai aranyat nyert.

Az elmúlt hetekben több szektorban is sztrájkoltak, és újabb munkabeszüntetéseket helyeztek kilátásba a július 26-tól augusztus 11-ig tartó olimpia, majd az augusztus 28-tól szeptember 8-ig zajló paralimpia idejére.

Február közepén még az Eiffel-torony sem tudott kinyitni napokig, mert a dolgozók azt követelték, hogy a jegybevétel nagyobb százalékából részesüljenek. A közszféra dolgozóit képviselő szakszervezetek bónuszokat és többletforrásokat sürgetnek tagjaik számára, akiknek nyáron is dolgozniuk kell majd a játékok miatt.

A rendőrök és csendőrök már megállapodásokat kötöttek, fejenként 1900 eurós bónuszt kapnak az olimpia jelentette nyári plusz munkáért. A légiforgalmi irányítókkal is megállapodtak, hogy a játékok végéig nem lépnek sztrájkba, ám ebbe az ágazat kisebb érdekképviseleti csoportjai nem egyeztek bele. A Csalagút dolgozói tavaly karácsony előtt szüntették be a munkát, ezzel sikerült háromezer eurós jutalmat kialkudniuk. A sor azonban nem ér itt véget: a párizsi metróvezetők, az egészségügyi, a vasúti dolgozók, valamint az utcaseprők is követelésekkel állnak elő.

A CGT szakszervezet felháborodott amiatt, hogy a kormány felfüggesztette a hétvégi pihenéshez való jogot egyes munkavállalók számára az olimpia idejére. "Ha a kormány nem vonja vissza rendeletét, nagy hatású akciókat fogunk indítani a játékok alatt. Sztrájkolni fogunk, ahol csak lehet" – mondta Amar Lagha, a CGT szolgáltatói és kiskereskedelmi dolgozókat képviselő ágának vezetője.

Patrice Vergriete közlekedési miniszter viszont "egyáltalán nem aggódik", mert szerinte nem lesz sztrájk. Nem gondolja ugyanis, hogy a munkások vagy a szakszervezetek veszélyeztetnék Franciaország vagy a vállalatuk megítélését az egész világ előtt – nyilatkozta.

A tavaly nyári rögbi-világbajnokság idején is voltak közlekedést érintő sztrájkfenyegetések, de az a torna komolyabb zavar nélkül lezajlott. Az 1998-as labdarúgó-világbajnokság előestéjén viszont az Air France pilótái a taxisokkal együtt függesztették fel a munkát.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×