eur:
410.63
usd:
395.13
bux:
0
2024. december 25. szerda Eugénia
Az ukrán hadsereg CV-90-es gyalogsági harcjárművei. Forrás: defense-ua.com
Nyitókép: Forrás: defense-ua.com

A friss NATO-tag máris fegyvereket szállít Ukrajnának

Kijevben bejelentették, hogy az ukrán hadsereg ugyanolyan a lövészpáncélosokat kap, mint amilyenekkel a svéd haderőt szerelik fel.

A csak nemrégiben NATO-taggá vált Svédország eddig már mintegy ötven CV90 gyalogsági harcjárművet küldött Ukrajnának. Bár ezek még a régebbi változatúak, az ukránok mégis igen elégedettek a 40 mm-es gyorstüzelő ágyúval felszerelt páncélosokkal – írja az angol nyelvű kijevi portál, a Defense Express.

A lap arról is beszámol, hogy egy Ukrajnában nemrég sugárzott tévériportban a 21. gépesített lövészdandár katonái agyondicsérték a svédektől kapott fegyvereiket. Különösen a hatalmas tűzerejű, gyorstüzelő ágyút méltatták és a harcjármű rendkívül erős páncélzatát. Az egyik zászlóalj helyettes parancsnoka például elmondta, hogy a CV90-es szemből ellenáll a félelmetes orosz Lancet drón becsapódásának, de még a 120 mm-es sorozatvetőkből kilőtt rakéták vagy az ugyanilyen űrméretű aknavető gránátok sem tudnak kárt tenni benne. "Persze a találatok után a bennülő katonák némelyike kisebb agyrázkódást szenvedhet – folytatta a "Drón" becenevű tiszt –, de legalább életben marad, és képes tovább harcolni."

Nem véletlen, hogy az oroszok első számú célpontjuknak tekintik a CV90-ket. Ám nemcsak azért van nehéz dolguk a svéd harcjárművel, mert az rendkívül sérülésálló, hanem azért is, mert nagyon nehéz észrevenni. Az ukrán katonák külön kiemelték a Barracuda fantázia nevű, különleges álcahuzatot, amely az egész járművet beborítja. Ez nagyságrendekkel csökkenti a páncélos hőkibocsátását, így megnehezíti az infravörös eszközökkel történő felderítését. A burkolat színe pedig remekül beolvad a környezetbe, ezért szabad szemmel is nehéz kiszúrni.

Ha az oroszoknak mégis sikerül észrevenniük egy CV90-est, akkor mindent megtesznek azért, hogy levadásszák.

Még a legkorszerűbb T-90-es tankjaikat sem sajnálják bevetni a svéd gyalogsági harcjármű ellen, amit egyébként gyakran harckocsinak néznek. Tudják ugyanis, ha egy CV90-es lőtávolon belülre kerül, akkor szörnyű pusztítást végez az orosz katonák között.

"Általában az a taktikánk, hogy úgy 50 méterre az orosz állások közelébe lopakodunk, és onnan zúdítunk rájuk tüzet a negyven milliméteresből. Aztán a tűzcsapást követően gyorsan biztonságos távolságba vonulunk vissza. Kicsit várunk, majd egy másik irányból újból támadunk" – nyilatkozta a 21-esek egyik tisztje.

Egy CV-90-es lövészpáncélos, amelyet a különleges, Barracuda álcázó burkolattal láttak el. Forrás: SAAB
Egy CV-90-es lövészpáncélos, amelyet a különleges, Barracuda álcázó burkolattal láttak el. Forrás: SAAB

Az ukránok annyira megkedvelték a CV90-est, hogy rávették a svédeket: adjanak nekik a harcjármű alaposan korszerűsített változatából is. A gyártó BAE Systems most tette közzé, hogy megállapodott a svéd védelmi beszerzési hivatallal (FMV) újabb lövészpáncélosok szállításáról. Ezekkel egyrészt a korábban Ukrajnának átadott példányokat pótolják, másrészt Kijev is kap a legmodernebb változatúakból. Méghozzá haladéktalanul.

A CV-9035 MkIII műszaki adatai:

  • Szállítható személyek száma: 3 (parancsnok, irányzó, harcjármű vezető) + 7-8 lövész katona
  • Súly: 32 tonna
  • Hossz: 6,8 méter
  • Szélesség: 3,2 méter
  • Magasság: 2,8 méter
  • Motor: Scania DC16 16 liter, V8 dízel 750 kW / 1000 Le
  • Teljesítmény/súly arány: 20,3 Kw (27,2 Le) / t
  • Legnagyobb sebesség: 70km/óra
  • Fegyverzet: 1 db 35 mm-es Bushmaster gépágyú, 1 db 7,62 mm-es géppuska, 6 db 76 mm-es ködgránátvető, Spike LR irányított páncéltörő rakéta

"Az új CV9035 MkIIIC-k mind a svéd, mind az ukrán hadsereg képességeit kibővítik. A személyzetnek nagyobb mozgékonyság mellett, fokozott védelmet és jelentős tűzerőt biztosítanak” – közölte Tommy Gustafsson-Rask, a BAE Systems Hägglunds ügyvezető igazgatója. A legújabb változat azonban már nem a 40 mm-es gyorstüzelő ágyúval lesz felszerelve. Mint a típus jel is mutatja, a most készülő harcjárműveket egy 35 mm-es, Bushmaster gépágyúval látják el, amely képes programozott lövedékeket is tüzelni. Ezek egy előre beállított távolságban robbannak, halálos repeszfelhővel beborítva az alattuk lévő területet. Főleg fedezékek mögött megbúvó ellenséges katonák, vagy éppen támadó drónok ellen hatásos.

Az új fegyver mellett a CV9035 MkIII jelentősen továbbfejlesztett elektronikával, korszerűbb figyelőműszerekkel és ballisztikai számítógéppel rendelkezik. Javítottak a jármű aknák elleni védettségén, és a páncélzatra kívülről kiegészítő elemeket lehet szerelni, amivel jelentősen megnő a harcjármű ellenállóképessége a rakéták, illetve gépágyú lövedékekkel szemben. Mivel nagyobb lett a súlya, ezért módosítottak a felfüggesztésen és megemelték a motor teljesítményét. A CV90 továbbfejlesztett változatából eddig már Hollandia, Dánia és Norvégia is vásárolt. A legújabbakat viszont a svéd és – a hírek szerint – az ukrán hadseregnek fogják szállítani.

Címlapról ajánljuk
5200 kilométer evezés 40 nap alatt – magyar páros döntene világcsúcsot az Atlanti-óceánon

5200 kilométer evezés 40 nap alatt – magyar páros döntene világcsúcsot az Atlanti-óceánon

Havasi Gergő és Szabó Norbert Ádám január 5-én egy több mint hét méter hosszú és két méter széles hajóval vág neki az óriási megterheléssel járó expedíciónak. Előbbi, a Magyar Honvédség 2. sportszázadának katonasportolója az InfoRádióban elmondta: egymást háromóránként váltva naponta 130 kilométert szeretnének evezni, közben semmilyen külső segítséget nem kapnak és kíséretük sem lesz.

Erdő Péter: „Hisszük, hogy személyesen tudunk kommunikálni Istennel”

Hisszük, hogy imáinkban személyesen tudunk kommunikálni Istennel, és neki hatása van az emberiség sorsára - mondta Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek karácsony alkalmából , hangsúlyozva, hogy ezért nem lehet abbahagyni a békéért való imát.
VIDEÓ
Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Nagyon komoly kihívásokkal néz szembe az európai autóipar, erre az idei év eseményei is rámutattak. A globális piaci verseny, különösen a kínai gyártók térnyerése, az EU-s szabályozás szigorodása, és a gyenge elektromosautó-eladások súlyosbítják az európai szereplők helyzetét, ami létszámleépítésekhez, gyárbezárásokhoz vezetett. Az idei év eseményei rámutattak, hogy ez egy nagyon komoly kihívásokkal terhelt időszak, és nagyon úgy tűnik, hogy az idei ugyan lezárul, gondoknak még koránt sincs vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×