eur:
411.26
usd:
392.81
bux:
0
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Nagy baj van egy népszerű autófajtával, azonnal lépni kell

Párizsban már új parkolási rendet kellett bevezetni az SUV-k miatt.

Magasabb összegű parkolási díjat kell fizetniük az átlagosnál nagyobb, nehezebb és szélesebb autók után a francia fővárosban. Az átlagosnál szerkezetükből adódóan nehezebb elektromos autók és a nagycsaládosok által használt SUV-kra és pick-upokra azonban nem vonatkoznak az új szabályok.

Ma még nehéz megjósolni milyen hatással lesz az intézkedés a francia főváros és a példáját követő települések közlekedésére. A több millió autós érdekképviseletét ellátó d’Automobilites szervezet kevéssel a párizsi döntés után már arra figyelmeztetett: a SUV-k népszerűsége azért emelkedik és a méretük is azért nő folyamatosan, mert így a nagycsaládosok is használhatják őket.

Költői túlzás persze azt állítani, hogy az óriás SUV-k birtoklása nem más, mint önhittség, még ha a nagy autók használóit kritizálók így is vélekednek. De akár azt is mondhatnánk, hogy az irigység beszél a SUV és pick-up használók kritikusaiból.

Biztonság

Egy nagy autó (azaz a nagyobb kaszni) ugyanis nagyobb védelmet jelent baleset esetén a bennülők számára, de balesetmentes közlekedés esetén is komfortosabban érzik magukat a benne ülők. Még ha vannak is, akik magamutogatásból vásárolnak óriás SUV-t, noha városon kívül alig-alig használják azt, a gigantikus SUV-k biztonságossága vitathatatlan.

Az egyre nagyobb, szélesebb és magasabb városi terepjárók és haszongépjárművekként is használt pick-upok számának gyors ütemű növekedése egyre nagyobb veszélyt jelent a közlekedésbiztonságra. Emiatt kell korlátozni a méretüket, amíg nem késő, a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakértők szerint.

Emellett olyan anomáliákat is okoznak a parkolásban, amiket hosszú távon egyre kevésbé lehet majd díjemeléssel feloldani.

Parkolás

Az Európai Unióban egy, még a ’90-es évek közepén elfogadott norma szerint 255 centiméter lehet az autók maximális szélessége. Szögezzük le a rend kedvéért, hogy ezt a szabályt a standard buszokra és tehergépjárművekre dolgozták ki.

A parkolóhelyek minimális szélességét mindeközben 180 centiméterben határozták meg. Ennél azért mindenhol szélesebb várakozóhelyeket alakítanak ki. Nálunk hosszú ideig két méter szélesek voltak a parkolóhelyek, ma már legalább 230 centiseknek kell lenniük. Azonban sokszor ez is kevés.

A BMW X5, X6 200,4 centiméter, az XM 200,5, de még az X7-es is két méter széles. A Mercedes GLS 195,6, az Audi Q8-asa 199,5, de például a magyar utakon is gyakran feltűnő amerikai Dodge RAM 208,5 méter széles. Nem sok hely marad a ki- és beszállásra még a 230 centis vagy annál kicsit nagyobb parkolóhelyen sem.

A városi forgalomban rendszeresen közlekedők pontosan tudják, hogy kevés autós ügyel arra, hogy a kijelölt várakozóhely közepére álljon be. Elég egy – „Jól van ez így, be lehet állni mellém…” szemléletű autós és máris eggyel kevesebb autónak jut hely ugyanazon a felületen. És általában egy utcában vagy parkolóban nemcsak egy sofőr nem törődik azzal, hogy másoknak is jusson hely.

Amennyiben nem korlátozzák az autók hízását, a helyzet csak tovább romlik majd az elkövetkező években. Az EU-ban 2023 első félévében újonnan regisztrált autók 3 százaléka szélesebb volt, mint 192 centiméter. Ha marad az autók szélességnövekedésének jelenlegi tendenciája, változatlan autószám mellett is folyamatosan fogyni fog a parkolásra használható közterület.

Gázolás

Sokkal nagyobb problémát okoz azonban, mint a parkolóhelyek számának csökkenése, az egyre szélesebb terepjárók által jelentett közlekedésbiztonsági kockázat. A megnövelt szélességhez ugyanis nagyobb magasság társul. Ha a járművek orr részét 10 cm-rel megemelik, azzal 30 százalékkal nő a halálos balesetek kockázata gyalogosgázolás vagy kerékpárosokkal való ütközés esetén.

Miközben nő az igény arra, hogy az új autókat – de ne csak azokat – lássák el olyan, a gyalogosok védelmét szolgáló eszközökkel, mint a külső légzsák, vagy a „puhább” motorháztető, hogy gázolás esetén a védtelen közlekedők ne az autó alá kerüljenek, ahol minimális a túlélési esélyük, hanem a gyalogosbarát motorháztetőre, ahol lényegesen nagyobb, és külső légzsákkal az ott szerezhető sérülések kockázata még tovább mérsékelhető.

A nagy tömegű, az átlagosnál szélesebb és magasabb gépjárművek autó-autóütközéskor is veszélyesebbek a standard személygépkocsikhoz képest. Karambol esetén fele akkora az esélye annak, hogy a nagyobb tömegű autóban utazók halálos sérülést szenvedjenek, mint a könnyebb autót használóknál. Utóbbiak esetében egyes kutatások szerint akár 80 százalékkal is nőhet a tragikus végkimenetel esélye.

Ego

Bár a témában készült legtöbb európai felmérés szerint kevesebben sérülnek meg a balesetekben a SUV-k és pick-upok utasai közül, mint a velük ütköző más típusú járművekben utazók közül, ennek ára van. Nem reprezentatív felmérések szerint épp a SUV-k és pick-upok nyújtotta biztonság miatt merik az átlagnál jobban feszegetni autójuk és saját képességeik határait.

Akik eleve azért vásárolnak óriás SUV-t vagy pick-upot, hogy hivalkodhassanak vele, sokkal nagyobb veszélyt jelentenek ezeknek a volánja mögött, mint bármely más típust vezetve. Mivel a SUV vagy a pick-up volánja mögött nagyobb biztonságban vannak, és ott ezt érzik is, még vakmerőbbekké válhatnak, és emiatt esetleg még kevésbé ügyelnek másokra.

Holttér

Van még egy szempont, amit a döntéshozóknak a fentiekkel összefüggésben majd mérlegelniük kell. Nevezetesen, hogy nagyobb gépjárművekhez nagyobb holttér tartozik. Nem állnak rendelkezésünkre megbízható adatok arról, hány gyalogos-kerékpáros baleset történt amiatt, hogy a védtelen közlekedők a gépjárművek – elsősorban buszok és nehéz-tehergépjárművek – holtterében tartózkodtak, amikor azok kanyarodtak, sávot váltottak. A sofőr nem látta, nem is láthatta ott őket. A következmények az esetek nem kis hányadában a gyalogos, kerékpáros halála, súlyos sérülése − írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Különösen az okozhat gondot a SUV- és pick-upok esetében, hogy azokat a többi közlekedő a tapasztalatok szerint a többi személygépkocsival egyenrangúan kezeli. Még az autót is vezető gyalogosok, kerékpárosok sem gondolnak bele abba, hogy a nagyobb méretükhöz nagyobb holttér társul.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor a 3 éves béremelkedési program filozófiai hátterével is előállt

Orbán Viktor a 3 éves béremelkedési program filozófiai hátterével is előállt

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Már lassul a magyar bérrobbanás, és pillanatokon belül vége szakad

Már lassul a magyar bérrobbanás, és pillanatokon belül vége szakad

Szeptemberben is érdemben nőttek a bérek Magyarországon a KSH friss adatai szerint, bár az emelkedés mértéke kissé lassult az előző hónapokhoz képest. Az alacsony infláció miatt azonban a keresetek reálértéke kifejezetten gyorsan emelkedik. Az már biztos, hogy a bérek vásárlóerejének növekedése olyan gyors lesz idén (éves átlagban), amilyet csak néhányszor lehetett látni az elmúlt évtizedekben. Jövőre azonban már az ideinél jóval kisebb mértékben nőhetnek a bérek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×