eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Unsplash.com

Súlyos véleményt mondtak a korlátozott jogosítványról

Októberben több mint 5000 embert kérdeztek meg a vezetői engedély módosítására vonatkozó uniós javaslatokról.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az Európai Unió a közlekedés biztonságának növelése érdekében új irányelv bevezetésére készül. Nagy vihar kavart az a javaslat, amely bizonyos sebességhatár és járműtömeg esetén speciális B+ kategóriás jogosítványt követelne meg a személyautók vezetőitől is.

A tervezett intézkedések azonban nem merülnek ki ennyiben, a kezdő sofőrökre is új szabályok vonatkoznának. Az egyik legfontosabb, hogy friss jogosítvánnyal legfeljebb 110 kilométer/órás sebességgel lehetne közlekedni – még autópályán is. Emellett szintén szerepel a tervezetben, hogy éjszakai vezetési tilalmat vezetnének be az esetükben – a javaslat szerint éjféltől reggel hat óráig. A harmadik változtatás alapján az egész EU-ban egységes lenne a jogosítványszerzés alsó korhatára. Szintén egységes korhatára lenne az új B+ jogosítványnak is: csak 21 éves kor felett lehetne olyan vezetői engedélyt szerezni, amellyel 1800 kilogramm feletti járműveket lehet vezetni.

Valamennyi EU-tagállamban nagy visszhangja volt a szabályváltozások belengetésének, számos országban sokan nem örülnek a tervezetnek. Októberben több mint 5000 embert kérdeztek meg a vezetői engedély módosítására vonatkozó elképzelésekről Németországban a Spiegel megbízásából – írja a Telex.

A felmérés készítői a többi között arra voltak kíváncsiak, egyetértenek-e a megkérdezettek azzal, hogy frissen szerzett jogosítvánnyal legfeljebb 1,8 tonna súlyú járműveket lehessen vezetni. Az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez a javaslat szerint külön B+ jogosítvány megszerzése lenne kötelező.

A válaszadók 48 százaléka támogatta a kiegészítő vezetői engedély bevezetését,

18 százalékuk bizonytalan volt, 34 százalékuk pedig ellenezte azt.

A kezdő járművezetők számára kötelezően előírt 110 km/órás sebességkorlátozás ötletét a felmérésben résztvevők 59 százaléka támogatta, 12 százalékuk bizonytalan volt, míg 29 százalék ellenezte a felvetést.

Ugyancsak szerepel az Európai Bizottság javaslatai között, hogy nem lehetne dohányozni az autóban kiskorúak és várandós nők jelenlétében. A javaslatot a válaszadók 75 százaléka támogatja, 10 százalékuknak nem volt határozott véleménye a kérdésről, 15 százalék pedig ellenezte az ötletet.

Karima Delli, az EU közlekedési bizottságának elnöke arra is tett javaslatot, hogy rendszeres látás- és hallásvizsgálathoz kellene kötni az idősek gépjárművezetési engedélyét, továbbá szerinte kötelezővé kellene tenni a vezetésre való alkalmasság önértékelését vagy akár az erre vonatkozó egységes orvosi vizsgálatot a 70 év felettieknek. A kutatásban azt is megkérdezték, szükség lenne-e felfrissítő tanfolyamokra az idősek körében.

A válaszadók 39 százaléka egyetért az ötlettel, 12 százalékuk bizonytalan volt, 49 százalékuk pedig ellenezte az idősek újravizsgáztatását.

Az Európai Parlament közlekedési bizottsága decemberben tárgyalhatja meg a javaslatokat, vagyis várhatóan csak 2024-ben születhet végső döntés az új szabályokról.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×