Infostart.hu
eur:
391.41
usd:
331.74
bux:
110890.98
2025. december 23. kedd Viktória
Young driving instructor grading his female student on a driving test, using a checklist. Close-up.
Nyitókép: urbazon/Getty Images

Csalással jogosítvány? Már nem csak itthon divat

Rekordot döntött a csalók száma Németországban, különböző "furfangokkal" igyekeznek könnyebben jogosítványhoz jutni. Például az elméleti vizsgák esetében másokat küldenek maguk helyett, de a mobiltelefon és a fülhallgató is "kedvelt" eszköz.

Az év első kilenc hónapjában rekord számú csalási kísérletet lepleztek le – áll a vizsgák szabályosságát felügyelő szervezet, a TÜV (Technischer Überwachungsverein) jelentésében.

A vizsgáztatók több mint 2700, általuk leleplezett próbálkozást jelentettek a TÜV-nek.

A szervezet vezetője, Richard Goebelt szerint ez 38 százalékkal több, mint az előző esztendő hasonló időszakában, ugyanakkor jelezte, hogy ennél is jóval több lehet a fel nem derített csalások száma.

Az adatokból kitűnt az is, hogy a jogosítványra vágyók egyharmada a cél érdekében "helyettest" szervezett be. Azaz maguk helyett olyan személyt küldtek vizsgázni, aki nagyobb eséllyel áll helyt az elméleti vizsgán. További szűk egyharmad igyekezett meg nem engedett technikai eszközöket, mindenekelőtt mobiltelefont és fülhallgatót használni. A harmadik, ugyancsak szűk egyharmad a hagyományosnak számító puskát használta, azaz egy cetlire írta fel az általa szükségesnek tartott információkat.

De több esetben előfordult az is, hogy a jogosítvány reményében a vizsgázók durván zsarolni igyekeztek az őket vizsgáztatókat.

Mintegy húsz esetben pedig fizikai erőszakkal fenyegetőztek.

A német kormány már a múlt évben szigorúbb szankciókat vezetett be a csalók ellen, így például enyhébb esetben kilenc hónapig eltilthatják őket a vizsgázási lehetőségtől is. A TÜV megítélése szerint azonban jóval gyakrabban kellene élni még az ilyen enyhének számító büntetéssel is.

A statisztika szerint ugyanakkor a csalási kísérletek a sikeres elméleti vizsgák rendkívül csekély részét tették ki. Az év első kilenc hónapjában összesen 1,52 millióan tettek sikeres eméleti vizsgát, kilenc százalékkal többen, mint a múlt évben. A bukások magas arányát a szakértők azzal magyarázzák, hogy a közúti forgalom egyre komplexebbé és sűrűbbé válik. Mindez szükségessé teszi, hogy már az iskolákban, sőt a szülői házban is erősíteni kell a a szabályos közlekedésre való nevelést, nem utolsósorban pedig az autóiskolai oktatást.

A tényleges gyakorlati vizsgák esetében a bukás aránya 30, B kategóriás járművek esetében pedig 37 százalékos volt januártól szeptember végéig.

Az adatok szerint az év első kilenc hónapjában 1,32 millióan tették le sikeresen a járművezetői vizsgát, körülbelül annyian, mint az előző év hasonló időszakában.

Címlapról ajánljuk
Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Akár a helikopteres mentés költségeire is nyújt fedezetet a megfelelően megválasztott biztosítás – mondta el az InfoRádióban Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.
VIDEÓ
Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Mérsékelt növekedést mutat az EU autópiaca, a volumen viszont továbbra is nagyjából harmadával elmarad a Covid előtti szintektől. A valódi sztori viszont nem is a darabszámokban keresendő, hanem a piac struktúrájának átalakulásában. Az elektromos hajtások törnek előre, miközben a benzin-dízel vonal látványos ütemben zsugorodik. Eközben a gyártói oldal egy másik, de mégis a piaci struktúra átalakulásával összefüggő történetet mesél el. Az elektromos autózásban erős kínai gyártók törnek be a piacra, mostanra érdemi szeletet kihasítva abból, miközben az "európai nagyok" közé tartozó Stellantis komoly piacvesztést szenved el, és a Tesla vonzereje is jelentősen csökken.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×